Telescopul James Webb a confirmat prima sa exoplanetă. Cât de similară e cu Pământul

Telescopul James Webb a confirmat prima sa exoplanetă, după ce a uimit lumea științifică și publicul cu descoperirile sale fantastice.

Publicat: 17 ianuarie 2023, 7:23

De la lansarea sa în decembrie 2021, Telescopul James Webb a doborât mai multe recorduri. Observatorul de 10 miliarde de dolari a descoperit numeroase obiecte cosmice fantastice și a impresionat cu imaginile obținute.

Acum, instrumentul a observat prima planetă care orbitează în jurul unei stele, în zona în care poate fi considerată exoplanetă, scrie Science Alert

Potrivit estimărilor experților, diametrul estimat e aproximativ 99% din cel al Pământului.

Telescopul James Webb a confirmat prima sa exoplanetă

Observații realizate cu ajutorul Transiting Exoplanet Survey Satellite (TESS) au indicat existența planetei. Acum, însă, James Webb a folosit instrumentul Near-Infrared Spectrograph (NIRSpec) pentru a crea o imagine de rezoluție înaltă.

Astfel, Telescopul James Webb a confirmat prima sa exoplanetă. În ciuda faptului că planeta are o dimensiune similară cu cea a Pământului, experții cred că aceasta e mult mai fierbinte. Ea orbitează în jurul unei stele pitice roșii, îndeajuns de aproape pentru a completa orbita în doar 2 zile.

„Nu există nicio urmă de îndoială că planeta se afllă acolo,” a declarat astronomul Jacob Lustig-Yaeger. „Datele impecabile ale James Webb au validat-o.”

Planeta se află la 41 de ani-lumină distanță de a noastră, în constelația Octans. Ea a fost numită LHS 475 b. La fel ca alte exoplanete, a fost observată atunci când a fost urmărită umbra pe care o lăsa când orbita în jurul stelei.

Telescopul James Webb poate observa lungimi de undă ale luminii care pot dezvălui caracteristicile atmosferei sale. Până acum, nu există îndeajuns de multe date pentru a identifica exact ce fel de atmosferă are LHS 475 b. În acest punct, după ce Telescopul James Webb a confirmat prima sa exoplanetă, astronomii cred că atmosfera planetei e groasă și bogată în metan, precum cea a satelitului Titan.

Telescopul James Webb a doborât și recordul pentru cea mai îndepărtată galaxie descoperită până acum.

James Webb poate aduna date mult mai repede

„Telescopul e atât de sensibil și datele atât de precise încât am fi putut detecta cu ușurință câteva molecule diferit. Dar încă nu am văzut destule,” a declarat Ortiz Ceballos, din cadrul Harvard–Smithsonian Center for Astrophysics, SUA.

În același timp, astronomii nu pot sa scoată din ecuație nici posibilitatea ca atmosfera să fie compusă din dioxid de carbon. Telescopul James Webb a confirmat prima sa exoplanetă, dar astronomii mai trebuie să adune date despre aceasta.

Precizia oferită de James Webb permite cercetătorilor să caute stele și planete mult mai mici. De obicei, telescoapele caută planete de mărimea lui Jupiter, adică de 11 ori mai mari decât Pământul.

În plus, Telescopul poate aduna date mult mai repede. După doar 2 observații ale planetei, James Webb a putut identifica LHS 475 b și unele dintre caracteristicile sale.

Mai mult, James Webb a produs și imagini spectaculoase, cu ajutorul instrumentelor complexe, deși funcționează de puțin peste 1 an

„Aceste prime rezultate ale observațiilor planetei de mărimea Pământului deschis calea pentru alte posibilități pentru studierea atmosferelor altor planete cu Webb,” a declarat Mark Clampin, din cadrul NASA. „Cu Webb, ne apropiem din ce în ce mai mult de o înțelegere mai profundă a lumilor similare cu Pământul, din afara Sistemului Solar. Și misiunea noastră abia începe.”

Gaură neagră în nuanțe de roz și mov și albastru, pe fundal negru. Seamănă cu gaura neagră care „naște” stele