Cum a schimbat Telescopul James Webb astronomia într-un singur an. Cele mai mari descoperiri ale observatorului

Experții au dezvăluit cum a schimbat Telescopul James Webb astronomia, într-un singur an de la lansarea sa.

Publicat: 3 ianuarie 2023, 13:21

După zeci de ani de pregătiri și miliarde de dolari în investiții, Telescopul James Webb a impresionat în primul său an în spațiu. A fost lansat pe 25 decembrie 2021 și a început operațiunile științifice în iulie 2022.

De atunci, deja a permis astronomilor o imagine complexă asupra universului, ce nu a fost posibilă până acum, scrie The Verge.

Deși James Webb a fost criticat înainte de lansare (mai ales pentru bugetul extraordinar și pentru lansarea care a fost amânată de mai multe ori), a reușit să impresioneze.

Cum a schimbat Telescopul James Webb astronomia într-un singur an

James Webb are una dintre cele mai ambițioase misiuni astronomice de până acum. Cu ajutorul său, experții pot studia unele dintre primele galaxii, care s-au format la începutul universului. Cum lumina emisă de astfel de obiecte cosmice ajunge la viteza luminii pe Pământ, astronomii pot folosi James Webb pentru a vedea galaxii extrem de îndepărtate, în momentul în care se formau.

Unii experți au ridicat semne de întrebare despre cum a schimbat Telescopul James Webb astronomia. Unii cred că instrumentele observatorului nu sunt calibrate la capacitate maximă. Ca urmare, există posibilitatea să apară unele erori privind vârsta galaxiilor distante. Chiar și așa, cei mai mulți cercetători cred că telescopul a surprins galaxii din primii 350 de milioane de ani de după Big Bang.

Acestea sunt cele mai vechi galaxii observate vreodată, o descoperire notabilă în astronomie. În plus, observatorul a scos la iveală faptul că acestea sunt mult mai luminoase decât se așteptau experții.

În plus, James Webb a depistat dioxid de carbon în atmosfera unei exoplanete, pentru prima dată în istorie. A descoperit recent și mai mulți compuși în atmosfera planetei WASP-39b. Cu ajutorul telescopului, experții pot studia compoziția atmosferei unei planete. În plus, a fost dezvăluit și modul în care interacționează aceasta cu lumina stelei gazdă.

Detaliile despre atmosfera exoplanetelor e foarte importantă în căutarea altor forme de viață în univers și cum s-au format acestea, unul dintre modurile în care Telescopul James Webb a schimbat astronomia.

În plus, observatorul a fost folosit și pentru a studia planetele din propriul Sistem Solar. Primele au fost Neptun și Jupiter, urmând să fie studiat și Uranus.

James Webb a surprins imagini inedite cu universul

James Webb a reușit să surprindă și cea mai clară imagine a inelelor planetei Neptun. Telescopul a investigat și suprafața planetei Marte și a oferit experților și informații despre compoziția atmosferei sale.

Telescopul James Webb a schimbat astronomia și detaliile la care au acces experții, prin care se numără și cum arată ciclul vieții stelelor. Specialiștii vor să înțeleagă mai bine cum se formează aceste corpuri cosmice și ce impact are acest fenomen asupra galaxiilor.

James Webb poate ajuta și la studierea norilor de praf, în zonele în care se formează stelele. Printre cele mai spectaculoase imagini surprinse de James Webb se numără Stâlpii Creației și Nebuloasa Vultur.

Imaginile surprinse de James Webb au impresionat nu doar experții, ci și publicul. Telescopul își continuă misiunea, ce ar putea aduce și mai multe reușite științifice în următorii ani.

Logo-ul NASA, pe fundal cu cer albastru. NASA și Pentagonul vor să construiască o rachetă cu propulsie nucleară