Experții au descoperit 2 planete inedite. Cum se aseamănă cu Pământul

Experții au descoperit 2 planete inedite, ce se află în zona propice pentru supraviețuirea formelor de viață pe suprafața lor, un factor important și în evoluția pe Pământ.

Publicat: 2 ianuarie 2023, 7:23

În ultimele decenii, experții au găsit numeroase exoplanete pe care poate exista viața. Acum, alte 2 astfel de roci cosmice au fost incluse pe listă. Acestea sunt similare cu Pământul dintr-un punct de vedere foarte important - se află la o distanță potrivită de steaua lor pentru ca formele de viață să poată supraviețui pe suprafața lor.

Cele 2 planete orbitează în jurul unei stele pitice, pe nume GJ 1002, scrie Science Alert

Distanța ideală între o planetă și o stea înseamnă că suprafața nu e prea fierbinte sau rece, ideală pentru ca formele de viață să existe pe ea.

Experții au descoperit 2 planete inedite

Pe planete care se află în această zonă ideală poate exista apa, în formă lichidă, un element esențial pentru formele de viață.

„GJ 1002 e o stea pitică roșie, cu o masă de 8 ori mai mică decât cea a Soarelui,” a declarat Vera Maria Passenger, expertă din cadrul Instituto de Astrofísica de Canarias, Spania, după ce experții au descoperit 2 planete inedite. „E o planetă rece, nu foarte luminoasă. Ceea ce înseamnă că zona ideală pentru viață e apropiată de stea.”

În acest moment, experții nu pot confirma existența vieții sau prezența apei pe planete. GJ 1002b și GJ 1002c, până acum, prezintă mai multe elemente care cresc șansele existenței formelor de viață.

Pentru observarea planetelor au fost folosite 2 instrumente. ESPRESSO (Echelle SPectrograph for Rocky Exoplanets and Stable Spectroscopic Observations) și CARMENES (Calar Alto high-Resolution search for M dwarfs with Exoearths with Near-infrared and optical Echelle Spectrographs) au fost folosite împreună. Cu ajutorul lor, experții au descoperit cele 2 planete inedite.

În plus, planetele se află la 16 ani-lumină de Sistemul Solar. Aceasta e considerată o distanță mică în domeniul astronomiei.

Steaua în jurul căreia orbitează planetele nu e foarte luminoasă

Lumina vagă a stelei GJ 1002 a necesitat folosirea unor instrumente sensibile. În total, experții au folosit 139 de observații spectroscopice, obținute în perioada 2017-2021, pentru a identifica planetele.

Pentru că cele 2 planete sunt atât de apropiate, observarea lor e mai ușoară. Acum, experții vor să analizeze atmosfera planetelor. Ei le vor studia în funcție de lumina pe care o reflectă și căldura pe care o emit.

Chiar dacă experții au descoperit cele 2 planete inedite, nu știu foarte multe detalii despre ele în afară de poziția lor. GJ 1002b e mai apropiată de stea. Orbita sa în jurul stelei durează doar 10 zile. GJ 1002c se află mai departe, cu o orbită de 20 de zile.

Până acum, au fost descoperite 5.000 de exoplanete. Pe măsură ce instrumentele devin mai precise, precum Telescopul James Webb, numărul lor ar putea crește semnificativ în următorii ani.

„Natura pare că insistă să ne arate că planetele similare cu Pământul sunt foarte comune,” a declarat Alejandro Suarez Mascareno, din cadrul IAC. „Cu aceste 2 planete, acum am aflat de 7 exoplanete în sisteme planetare chiar apropiate de Soare.”

Imagine cu Pământul tăiat în 2, cu nucleul în mijloc, pe fundal negru. Gravitația e forța care continuă să schimbe suprafață Pământului