Telescopul James Webb a doborât recordul pentru cea mai îndepărtată galaxie descoperită până acum. Unde se află

Cea mai îndepărtată galaxie de până acum a fost descoperită de experți cu ajutorul Telescopului James Webb.

Publicat: 13 decembrie 2022, 7:23

Telescopul James Webb a doborât recent un record, pentru descoperirea celei mai îndepărtate galaxii observate până acum. Deși observatorul a depistat numeroase formațiuni îndepărtate până acum, această galaxie se află la cea mai mare distanță de Pământ.

Pentru că universul se extinde, cu cât e mai îndepărtat un obiect de Pământ, cu atât se mișcă mai departe de noi, potrivit New Scientist

Similar cu efectul Doppler (legat de sunet), culoarea luminii care provine de la galaxie devine mai roșie cu cât se mișcă mai repede.

Prin compararea diferenței între nuanța roșie a unei galaxii, percepută de pe Pământ, și culoarea ei reală, astronomii pot determina cât de departe se află de noi. În primele observații realizate de James Webb, astronomii nu aveau date detaliate despre lumina care provine din acele galaxii. Acum, au reușit să estimeze mai bine nu doar distanța, ci și momentul în care s-ar fi format cea mai îndepărtată galaxie, alături de altele observate de James Webb.

Potrivit estimărilor, se pare că aceste galaxii se află la peste 30 de milioane de ani-lumină și s-au format la aproximativ 400 de milioane de ani după Big Bang.

„Era extrem de important să demonstrăm că aceste galaxii au existat, de fapt, în primele momente ale universului,” a declarat Emma Curtis-Lake, din cadrul Universității din Hertfordshire, Marea Britanie. „E foarte posibil ca galaxii apropiate să pară să fie galaxii îndepărtate.”

Acum, experții au putut confirma vechimea pentru cea mai îndepărtată galaxie descoperită până acum. Potrivit acestora, galaxia ar fi apărut după 325 – 450 de milioane de ani după Big Bang. Acesta e evenimentul care a format universul.

Experții încă nu știu cum s-au format primele galaxii

Până acum, experții nu au descoperit cum s-au format primele galaxii în univers. În plus, vor să afle și ce elemente au dus la acest proces. Descoperirea recentă poate ajuta la identificarea factorilor importanți, de la începutul universului. Cea mai îndepărtată galaxie poate ajuta acest proces.

„Era un timp foarte dinamic,” a declarat Garth Illingworth, din cadrul Universității din California. „Au fost numeroase anunțuri preliminarii despre galaxii și mai vechi. Încă încărcăm, la nivelul comunității, care dintre ele pot fi reale.”

Galaxia e și una dintre cele mai vechi descoperite până acum.

„Când și cum s-au format primele galaxii rămâne una dintre cele mai interesante întrebări,” au scris experții în studiu. Potrivit lui Jane Rigby, din cadrul NASA, aceste galaxii descoperite recent „se ascundeau fix la limita a ceea ce putea face Hubble”.

„Erau fix acolo și ne așteptau,” a continuat ea despre galaxiile nou descoperite, inclusiv cea mai îndepărtată galaxie, scrie The Guardian. „Așa că a fost o surpriză plăcută că există atât de multe astfel de galaxii, pe care le putem studia.”

În acest moment, James Webb se află la o distanță de 1.6 milioane de kilometri de Pământ. Operațiunile științifice oficiale au început în vara anului 2022. De atunci, observatorul de 10 miliarde de dolari a oferit numeroase informații noi importante despre univers.

NASA a dezvăluit când va fi adus asteroidul de 10.000 de cvadrilioane de dolari. De ce are o valoare atât de mare