Telescopul James Webb a surprins o „tarantulă” spațială pe cer. Ce e, de fapt

Telescopul James Webb a surprins o „tarantulă spațială pe cer”, spre surprinderea experților. Aceasta se află la o distanță de 161.000 de ani-lumină de Pământ.

Publicat: 12 septembrie 2022, 12:11

„Tarantula” e, de fapt, o formațiune spațială numită 30 Doradus. Aceasta mai e numită și Nebuloasa Tarantula. E „cea mai mare și strălucitoare regiune în care se formează stelele, din Local Group, galaxiile care se află cel mai aproape de Calea Lactee,” potrivit et Propulsion Laboratory, din cadrul NASA.

Nebuloasa Tarantula a primit această denumire pentru că are o formă similară cu bârlogul unei tarantule, acoperit cu pânză.

În plus, include și una dintre cele mai fierbinți și mari stele care au fost descoperite până acum, scrie CNN

Telescopul James Webb a surprins o „tarantulă” spațială pe cer

Webb a surprins nebuloasa cu ajutorul NIRCam (Near-Infrared Camera). Aceasta a ajutat experții să vadă zona „într-o nouă lumină, inclusiv cu zeci de mii de stele tinere care nu au mai fost văzute până acum și care erau ascunse până acum după praf cosmic,” susține NASA.

Telescopul James Webb a surprins o „tarantulă” spațială pe cer, ce are o numeroase porțiuni. Cele mai dense zone din nebuloasă nu sunt erodate de stele. În schimb, formează stâlpi care par să fie îndreptați spre grupurile de stele. În plus, sunt puncte de susținere pentru proto-stelele care se formează.

Aceste proto-stele ies din „coconul de praf” și ajută la schimbarea formei nebuloasei. NIRSpec (Near-Infrared Spectrograph) din cadrul James Webb a surprins o astfel de stea, în timpul acestui proces.

Această descoperire a schimbat modul în care experții înțeleg astfel de fenomene.

„În trecut, astronomii credeau că această stea ar putea fi mai veche și că deja începuse procesul de a elibera o bulă în jurul ei,” susțin experții NASA. „Dar NIRSpec ne-a arătat că steaua doar începuse procesul de a ieși din stâlpul ei și menținea în continuare un nor izolator de praf în jurul ei.”

„Fără această abilitate Webb la unde infraroșii, acest episod al modului în care se formează stele nu ar fi fost dezvăluit,” au continuat experții.

Telescopul James Webb nu doar că a surprins o „tarantulă” spațială pe cer, dar și o etapă importantă din formarea unei stele.

Telescopul a dezvăluit „un mediu cosmic care nu fusese văzut până acum”

Observatorul James Webb poate detecta unde infraroșii mai lungi. Ca urmare, poate penetra firele de praf din nebuloasă. Astfel, Telescopul a dezvăluit „un mediu cosmic care nu fusese văzut până acum”.

Nebuloasa Tarantula a fost un punct de interes pentru astronomi de mai mulți ani. În special experții interesați de formarea stelelor privesc această nebuloasă drept o sursă importantă de informații.

Telescopul James Webb a surprins o „tarantulă” spațială pe cer, ce are o compoziție chimică similară cu cea a altor regiuni în care se formau stelele în urmă cu miliarde de ani.

Recent, Telescopul James Webb a surprins Galaxia Fantomă – ce detalii inedite au descoperit experții.

Regiunile care formează stele din Calea Lactee nu au același ritm precum cele din Nebuloasa Tarantula. În plus, au și o compoziție chimică diferită. Tarantula e cel mai apropiat exemplu de ce s-a întâmplat în univers într-o perioadă importantă. Aceasta a avut loc la doar câteva miliarde de ani după Big Bang.

Telescopul spațial Hubble urmează să fie studiat de NASA și SpaceX