Cât de mult se schimbă creierul oamenilor care călătoresc în spațiu. Semnele „semnificative” descoperite de experți

Experții au analizat cât de mult se schimbă creierul oamenilor care călătoresc în spațiu, rezultate ce pot ajuta în procesul de explorare a Sistemului Solar, pe măsură ce umanitatea va încerca să ajungă și pe alte planete, printre care se numără și Marte.

Publicat: 13 martie 2022, 7:23

Există încă numeroase informații ce încă nu au fost descoperite despre efectele reale ale călătoriilor în spațiu asupra corpului uman. Unele dintre aceste schimbări ar putea avea loc la nivelul neuronilor din creier.

Într-un studiu recent, publicat în Frontiers in Neural Circuits, experții au studiat 12 cosmonauți, pentru a vedea dacă există diferențe la nivelul creierului după ce au călătorit în spațiu.

Potrivit experților, aceștia au descoperit „schimbări microstructurale semnificative” a materiei albe, potrivit Science Alert. Aceasta gestionează comunicarea în creieri și dintre creieri și restul corpului.

Cât de mult se schimbă creierul oamenilor care călătoresc în spațiu

Datele au fost obținute cu ajutorul unor investigații RMN. Acestea au fost realizat imediat înainte și după ce participanții au petrecut timp în spațiu. În medie, ei au părăsit Pământul pentru 172 de zile.

După câteva luni de la întoarcerea pe planetă, au fost realizate alte investigații. Unele dintre schimbări nu au mai fost prezente, dar altele au putut fi observate în continuare.

Experții au studiat cât de mult se schimbă creierul oamenilor care călătoresc în spațiu. Ei au descoperit schimbări la nivelul tractului neuronilor ce aveau legătură cu funcțiile motorii și senzoriale. Aceștia au speculat că procesul ar putea fi cauzat de adaptarea la viața în microgravitație. Cipul de creier Neuralink îngrijorează experții.

„Dacă luăm în considerare legile fizice și kinestezice aplicate în condițiile extreme ale spațiului și ipoteza potrivit cărora acestea au efecte semnificative asupra modului în care e reprezentat în și controlat de creier, acest tract era suspectat că reflectă această funcție senzomotorie alterată, așa cum am observat în cazul celor care au călătorit în spațiu,” au scris experții în studiu.

Aceasta e prima dată când o metodă de imagistică numită tractografie a fibrelor a fost folosită în cazul efectelor călătoriilor în spațiu.

Mai multe studii au concluzionat că zborul în spațiu are un efect notabil asupra creierului oamenilor

Inițial, experții au descoperit schimbările în corpus callosum (porțiunea care face legătura între cele 2 emisfere ale creierului). Ulterior, au descoperit o expansiune a ventriculilor creierului. Acestea au fost detaliate în studiul despre cât de mult se schimbă creierul oamenilor care călătoresc în spațiu. Mini-creierii crescuți în laborator au surprins cercetătorii.

„Schimbările structurale pe care le-am descoperit în corpus callosum sunt, de fapt, cauzate de dilatarea ventriculilor ce induc mutări anatomice ale țesutului neuronal adiacent,” a declarat Floris Wuyts, din cadrul Universității din Antwerp, Belgia.

„Pe când, inițial, credeam că sunt schimbări structurale reale în creier, am observat doar schimbări de formă,” a continuat Wuyts. „Așa că, acum, rezultatele pot fi analizate dintr-o altă perspectivă.”

Dincolo de cât de mult se schimbă creierul oamenilor care călătoresc în spațiu, un astfel de proces poate avea loc și pe Pământ. Acesta poate ajuta oamenii să învețe noi aptitudini și să creeze noi amintiri, printre altele.

Nu se știe exact ce efecte pe termen lung ar avea un astfel de proces în spațiu. Experții susțin că sunt necesare numeroase alte studii pentru a identifica exact impactul pe care zborul în spațiu îl poate avea asupra corpului uman.

Planetă extraterestră văzută de pe o planetă cu rocă. NASA a confirmat peste 5.000 de exoplanete recent