Mini-creierii crescuți în laborator au surprins cercetătorii. Cum pot „vedea” lumina fără ochi

Cercetătorii au fost surprinși de mini-creierii crescuți în laborator. Aceștia ar fi crescut ochi, cu ajutorul cărora pot „vedea”.

Publicat: 5 decembrie 2021, 11:54

Nu e prima dată când experții cresc mini-organe în laborator, cu ajutorul celulelor stem. Până acum, au fost crescute versiuni miniaturele a unor organe precum inima, canal lacrimal și alte creiere, ce au unde cerebrale similare cu cele ale bebelușilor născuți înainte de termen.

Un grup de cercetători a creat mini-creieri capabili să facă ceva ce creierul uman nu poate: să crească o structură similară cu ochii, numiți „cupe optice”, scrie Live Science.

Potrivit studiului publicat în jurnalul Cell Stem Cell, din aceste „cupe optice” s-ar dezvolta retina – țesutul din spatele ochiului, ce conține celule sensibile la lumină.

Mini-creierii crescuți în laborator au surprins cercetătorii

În corpul uman, retina trimite semnale creierului prin nervul optic.

„În creierul mamiferelor, fibrele nervoase ale celulelor ganglionare fac conexiune cu ținta din creier, un aspect ce nu a fost arătat până acum într-un sistem in vitro,” a declarat autorul principal al studiului, Jay Gopalakrishnan, din cadrul Universității Spitalului din Dusseldorf.

În trecut, experții au mai crescut cupe optice în laborator, dar e prima dată când acestea sunt integrate în mini-creieri.

Aceste cupe optice, observate în mini-creierii crescuți în laborator, reprezintă un pas important în acest domeniu științific.

Descoperirea poate ajuta la dezvoltarea unor tehnologii ce ar putea ajuta oamenii care au probleme cu vederea. În plus, procesul ar putea fi aplicat și în cazul altor organe.

Astfel de experimente, precum cel realizat pe mini-creierii crescuți în laborator, reprezintă o realizare în medicină. Aceasta poate fi adaptată și în alte domenii.

Cum pot „vedea” lumina cupele optice

Gopalakrishnan și echipa sa au adaptat o tehnică folosit pentru a transforma celulele stem în țesut nervos. Atunci când celulele stem s-au dezvoltat în mini-creieri, acestea încep să formeze cupe optice.

Aceste cupe optice apar după 30 de zile pe mini-creierii crescuți în laborator și ating maturitatea în 50 de zile. Perioada e similară cu cea în care se dezvoltă retina în embrioni, potrivit unui comunicat oficial.

În total, experții au creat 214 mini-creiere. Dintre ei, 72% au format cupe optice. Acestea conțineau diferite tipuri de celule de retină ce au format rețele neuronale active ce au răspuns la lumină. Mini-creierii au format și țesut de cornee.

Cercetarea noastră scoate în evidență abilitatea remarcabilă a mini-creierelor de a genera structuri senzoriale primitive ce sunt sensibile la lumină și au tipuri de celule similare cu cele găsite în corp.”

– Jay Gopalakrishnan

Cercetătorii creează mini-creierii crescuți în laborator și alte organe. Ei vor să studieze dezvoltarea lor și a unor boli ce îi pot afecta.

Experții pot folosi aceste organe și cupele lor optice pentru a studia interacțiunea între creier și ochi în timpul stadiului de dezvoltare embrionară, potrivit lui Gopalakrishnan.

În plus, mini-creierii crescuți în laborator pot fi folosiți în studierea bolilor de retină. Ar putea duce și la crearea unor celule de retină personalizate, pentru diferite terapii.

În acest moment, cercetătorii speră că vor găsi metodă prin care cupele optice vor rămâne viabile pentru o perioadă mai lungă de timp.

Femeie care stă în pat și se uită în telefon. Experții au dezvăluit recent de ce nu trebuie să folosești telefonul în pat