James Webb a dezvăluit o nouă imagine inedită cu nașterea unor stele. Telescopul a împlinit 1 an de când a devenit operațional

Cu ocazia aniversării momentului în care a devenit operațional, James Webb a dezvăluit noi imagini inedite cu nașterea unor stele.

Publicat: 19 iulie 2023, 7:23 / Actualizat: 19 iulie 2023, 11:09

NASA a publicat o imagine spectaculoasă care reprezintă nașterea unor stele, într-un mod care nu a mai fost observat până acum. În cea mai recentă imagine apare regiunea în care se formează stele cea mai apropiată de Pământ, norul Rho Ophiuchi.

Acesta e o „creșă stelară” relativ pașnică, aflată la 390 de ani-lumină de Pământ, potrivit Space.com

„Imaginea Telescopului cu Rho Ophiuchi ne permite să fim martori la o perioadă foarte scurtă din ciclul de viață a unei stele, cu o claritate nouă,” a declarat Klaus Pontoppidan, cercetător în cadrul Space Telescope Science Institute, din Baltimore, SUA. „Propriul nostru Soare a avut o astfel de fază în urmă cu mult timp. Acum avem tehnologia necesară pentru a vedea începutul poveștii unei alte stele.”

James Webb a dezvăluit o nouă imagine inedită cu nașterea unor stele

La un an după publicarea primelor sale imagini obţinute din spaţiu, telescopul spaţial James Webb a transmis o nouă fotografie spectaculoasă. În aceasta a surprins naşterea unor stele similare Soarelui, transmite AFP, scrie AGERPRES

James Webb a dezvăluit o nouă imagine în care domină jeturi roșii de hidrogen. Acestea sunt provocate de stele care se aprind din coconul lor de praf cosmic. Imaginea provine de la „creşa” stelară cea mai apropiată de Soare, Rho Ophiuchi. Această imagine cuprinde aproximativ 50 de stele tinere de talie similară Soarelui.

La 12 iulie 2022, Agenţia spaţială americană a prezentat primele imagini color obţinute de noul său avanpost spaţial, Telescopul James Webb. Evenimentul a marcat debutul observaţiilor ştiinţifice derulate de această bijuterie tehnologică. James Webb e plasat la 1.5 milioane de kilometri distanţă de Terra.

„În doar un an, Telescopul James Webb a transformat viziunea umanităţii asupra cosmosului,” a declarat într-un comunicat şeful NASA Bill Nelson după ce James Webb a dezvăluit o nouă imagine inedită. „Fiecare nouă imagine este o descoperire care îi încurajează pe oamenii de ştiinţă din întreaga lume să pună şi să răspundă la întrebări la care nici nu visau înainte.”

De un an, telescopul James Webb îi uimeşte pe astronomi cu imagini de o acurateţe fără precedent. Cu ajutorul acestui telescop a fost observată cea mai îndepărtată galaxie descoperită vreodată. Și au fost măsurate pentru prima oară temperaturile unor planete telurice „verişoare” ale Terrei. Experții au început să le analizeze şi atmosfera.

Telescopul James Webb explorează Universul tânăr

Una dintre principalele misiuni ale telescopului este de a explora Universul tânăr, cu vârsta de doar câteva sute de milioane de ani după Big Bang. O altă axă majoră de cercetare este studiul exoplanetelor. Dar şi studierea formării stelelor şi a ciclului de viaţă stelar.

Revoluţionarul telescop cu infraroşu reprezintă un proiect cu un buget de 10 miliarde de dolari. E considerat de NASA drept cel mai important observator astronomic spaţial al următoarei decade. James Webb, ce a dezvăluit o nouă imagine inedită, fost lansat cu o rachetă Ariane 5 la 25 decembrie 2021, de la baza Agenţiei Spaţiale Europene (ESA) din Guyana Franceză.

După o ascensiune de 27 de minute, instrumentul ce cântăreşte peste 6 tone a fost eliberat din treapta superioară a rachetei de concepţie franceză. În următoarele 13 zile s-a deplasat spre destinaţia sa orbitală.

Această destinaţie este punctul Lagrange 2 (L2). E situat la distanţa de 1,5 milioane de kilometri de Terra. Punctul Lagrange este un loc în care atracţia gravitaţională a Pământului şi a Soarelui se anulează reciproc. Telescopul beneficiază de această stabilitate orbitală. Astfel, nu trebuie să consume foarte mult combustibil pentru a-şi menţine poziţia fixă.

În plus, telescopul orbitează în jurul Soarelui în tandem cu Pământul. Astfel, e protejat de căldura solară. Instrumentele telescopului sunt concepute pentru a opera la temperatura optimă de -255 grade Celsius. Panourile solare, antena pentru comunicaţii şi alte instrumente nonştiinţifice sunt expuse căldurii solare până la temperaturi de 88 de grade Celsius.

Lună plină mare, pe cer albastru, ca ultima Super Lună a anului 2022