Telescopul James Webb a dezvăluit prima imagine cu o lume extraterestră, susțin experții: „E un moment transformator”

Telescopul James Webb a dezvăluit prima imagine cu o lume extraterestră, aflată la 350 de ani-lumină distanță de planeta noastră.

Publicat: 2 septembrie 2022, 13:22

Observatorul a surprins o imagine directă a unei planete care orbitează în jurul unei stele îndepărtate. Strălucirea vagă a exoplanetei a fost surprinsă în apropierea unei stele tinere, la o distanță de 350 de ani-lumină.

Această reușită demonstrează abilitățile inedite ale Telescopului de a observa direct exoplanete, scrie Science Alert

„E un moment transformator,” a declarat Sasha Hinkley, astronom în cadrul Universității din Exeter, Marea Britanie. „Nu doar pentru Webb, dar pentru astronomie în general.”

Până acum, au fost observate peste 5.000 de exoplanete în Calea Lactee, dincolo de Sistemul Solar. Dintre aceste exoplanete, cele mai multe au fost observate indirect, prin efectele pe care le au asupra stelei gazdă.

Atunci când o exoplanetă trece prin fața stelei, din perspectiva Pământului, lumina acelei stele scade puțin. Dacă astfel de evenimente sunt observate la intervale regulate, atunci experții pot deduce prezența unei exoplanete. Acum, Telescopul James Webb a dezvăluit prima imagine cu o lume extraterestră.

O exoplanetă are și un efect gravitațional minuscul asupra stelei sale. Și acest fenomen poate fi detectat, prin observarea unor schimbări regulate în undele luminii stelei. Aceste tehnici funcționează pentru exoplanete care se află în apropierea stelei.

Recent, astronomii au găsit un Super-Pământ pe care ar putea exista forme de viață – află unde se află planeta inedită.

Astfel, e foarte rar ca o exoplanetă să fie observată direct. Până acum, doar 20 dintre ele au fost observate în imagini mai clare. Mai mulți experți speră ca Telescopul James Webb să ajute la descoperirea și observarea mai multor lumi extraterestre de acest fel.

Telescopul James Webb a dezvăluit prima imagine cu această lume extraterestră. Inițial, a fost descoperită în 2017, cu ajutorul observatorului SPHERE.

Exoplaneta surprinsă acum se numește HIP 65426 b. Orbitează în jurul unei stele de tip A, numită HIP 65426 or HD 116434, la o distanță de aproximativ 110 de unități astronomice. Distanța e de 110 ori mai mare decât cea dintre Pământ și Soare.

Exoplaneta HIP 65426 b are o masă de 7.1 de ori mai mare decât cea a planetei Jupiter

Potrivit datelor, steaua e de 10.000 de ori mai strălucitoare decât exoplaneta HIP 65426 b. Telescopul a putut scoate la iveală mai multe detalii inedite despre planetă. Printre acestea se numără masa sa, de 7.1 de ori mai mare decât cea a planetei Jupiter.

Astfel, după ce Telescopul James Webb a dezvăluit prima imagine cu o lume extraterestră, experții estimează că aceasta e, probabil, o planetă gazoasă. Ca urmare, sunt șanse mici ca aceasta să poată găzdui viața. Această imagine reprezintă o reușită inedită în astronomie.

„Obținerea imaginii a fost de parcă am fi săpat în spațiu după o comoară,” a declarat Aarynn Carter, din cadrul Universității din California. „La început, tot ce puteam vedea era lumina stelei, dar după un proces de imagistică atent, am putut să îndepărtez acea lumină și să descopăr planeta.”

Imagine compusă cu telescopul James Webb, în spațiu, cu Pământul în spate. Telescopul James Webb e acum funcțional și a dezvăluit primele imagini color