Explozia unei stele imense a fost surprinsă de Telescopul Hubble. Detaliile care au uimit experții

Explozia unei stele imense a fost surprinsă de Telescopul Hubble, precedentul celebrului Telescop James Webb, ce a oferit numeroase imagini inedite cu universul.

Publicat: 26 iunie 2023, 11:24

Înainte ca Telescopul James Webb să atragă atenția la nivel mondial cu imaginile surprinse cu stele, planete și alte obiecte cosmice inedite, Telescopul Hubble a ajutat experții să înțeleagă mai bine universul.

Acum, Hubble a impresionat din nou. Telescopul a surprins explozia unei stele la un nivel extrem de detaliat, potrivit Reuters.

Explozia a avut loc în urmă cu 11.5 miliarde de ani. Potrivit experților, aceasta avea o masă de 530 de ori mai mare decât cea a Soarelui, steaua din mijlocul Sistemului Solar.

Explozia unei stele imense a fost surprinsă de Telescopul Hubble

În urmă cu circa 11.5 miliarde de ani, o stea îndepărtată a murit într-o explozie de proproțiile unui cataclism. Steaua avea o masă de aproximativ 530 de ori mai mare decât Soarele. Explozia i-a dispersat straturile gazoase exterioare în spaţiul cosmic înconjurător, formând o supernovă ce a fost surprinsă de astronomi în cele mai mici detalii, informează Reuters, scrie AGERPRES

Telescopul Hubble a surprins explozia unei stele imense la un nivel extrem de detaliat, potrivit cercetătorilor.

Hubble a reuşit să capteze trei imagini distincte, care ilustrează un interval de opt zile. Acesta a început cu doar câteva ore după detonarea unei stele masive. Realizarea e şi mai demnă de remarcat având în vedere vechimea şi distanţa la care s-a produs fenomenul.

Imaginile au fost descoperite în urma unei treceri în revistă a arhivei de date înregistrate de Hubble în 2010, potrivit astronomului Wenlei Chen, cercetător postdoctoral la Universitatea din Minnesota şi autor principal al studiului despre explozia unei stele imense, publicat în revista Nature.

”Supernova se extinde şi se răceşte, aşa că nuanţele sale evoluează de la albastru-intens la roşu-închis”, a precizat Patrick Kelly, profesor de astronomie la Universitatea din Minnesota şi coautor al studiului.

Steaua muribundă aparţine unei categorii denumite supergigante roşii. Ea se afla într-o galaxie pitică şi a explodat la finalul duratei sale relativ scurte de viaţă. Hubble a reușit să surprindă explozia unei stele imense de la o distanță impresionantă.

”Supergigantele roşii sunt strălucitoare, masive şi de mari dimensiuni. Dar sunt mult mai reci decât majoritatea altor stele masive. De aceea sunt roşii”, a spus Wenlei Chen. ”După ce o supergigantă roşie îşi epuizează energia de fuziune din nucleu, are loc un colaps al nucleului său. Iar explozia de supernovă va dispersa straturile externe ale stelei – învelişul de hidrogen”.

Hubble a surprins 3 imagini cu steaua imensă

Prima imagine surprinde fenomenul la circa şase ore după explozia iniţială. Aceasta înfăţişează debutul relativ restrâns şi extrem de fierbinte al exploziei – circa 180.000 de grade Fahrenheit (100.000 de grade Kelvin / 99.725 de grade Celsius).

Cea de-a doua imagine este surprinsă cu două zile mai târziu. A treia e surprinsă la aproximativ şase zile după explozie. În aceste două imagini, materia gazoasă ejectată din stea a fost surprinsă extinzându-se înspre exterior. În cea de-a doua imagine, explozia este de cinci ori mai puţin fierbinte decât în prima fotografie. În cea de-a treia imagine, ea este de zece ori mai puţin fierbinte decât în prima. Cu ajutorul acestor imagini, telescopul Hubble a surprins explozia unei stele imense.

Rămăşiţele stelei care a explodat au devenit cel mai probabil un obiect incredibil de dens. Aceste e denumit stea neutronică, a precizat Wenlei Chen.

Lentila gravitaţională puternică este fenomenul datorită căruia Hubble a reuşit să obţină trei imagini care surprind momente diferite de după explozie. Puterea gravitaţională imensă exercitată de un roi galactic localizat în faţa stelei care a explodat, privit din perspectiva Terrei, a funcţionat asemenea unei lentile – modificând direcţia şi amplificând lumina emanată de supernovă.

Sergei Krikalev, numit și cosmonautul abandonat în spațiu, îmbrăcat la costum, cu un hublou de navetă în spate