Gaura neagră care „naște” stele. Fenomenul neobișnuit a uimit experții

Astronomii au descoperit gaura neagră care „naște” stele, ce se află în centrul unei galaxii pitice din apropierea Căii Lactee.

Publicat: 23 ianuarie 2022, 7:23

Gaura neagră imensă a fost observată în timp ce „năștea” mai multe stele. Acestea erau legate de obiectul stelar masiv cu un „cordon ombilical”, compus din gaze și praf. Fenomenul neobișnuit a fost observat în galaxia Henize 2-10, ce se află în apropierea Căii Lactee.

Gaura neagră se află la o distanță de aproximativ 34 de milioane ani-lumină, potrivit Live Science.

Aceasta emite un jet de gaz ionizat pe o distanță de 500 de ani-lumină, la o viteză de aproximativ 1.6 milioane de kilometri pe oră. Jetul e emis din centrul găurii negre enorme.

Gaura neagră care „naște” stele

Jetul imens, ce se întinde pe o distanță de 500 de ani-lumină, contribuie la o „furtună” de formare a stelelor, într-o creșă stelară din apropiere.

Descoperirea a fost realizată cu Telescopul Hubble, precursorul noului Telescop James Webb. E prima gaură neagră ce a fost observată în timp ce crea stele, în galaxia Henize. Aceasta e cu aproximativ 1 miliard de stele mai mică decât Calea Lactee.

Descoperirea impresionantă, cu gaura neagră care „naște” stele, a fost publicată în jurnalul Nature.

„De la început, am știut că se întâmplă ceva neobișnuit și special în Henize 2-10. Acum, Hubble ne-a oferit o imagine clară a conexiunii dintre gaura neagră și o regiune în care se formează stele, aflată la o distanță de 230 de ani-lumină de gaura neagră,” a declarat Amy Reines, co-autoarea studiului.

Rezoluția fantastică a Telescopului Hubble arată clar un tipar în formă de șurub în gaz, ce putem mula pe modelul a clătinării din gaura neagră.

– Amy Reines

Astronomii au observat firul subțire al jetului, ce se extinde din gaura neagră, până la creșa stelară. Găurile negre supermasive sunt de milioane sau chiar miliarde de ori mai mari decât găurile negre stelare. Acestea au fost observate în trecut în timp ce emiteau astfel de jeturi.

Până când experții au observat gaura neagră care „naște” stele, credeau că aceste jeturi împiedică formarea stelelor. În schimb, ele par să le ajute. Mimas, luna planetei Saturn, ar putea ascunde un ocean subteran.

„La o distanță de doar 30 de milioane de ani-lumină, Henize 2-10 e destul de apropiată încât Hubble să poată surprinde imagini și dovezi spectroscopice foarte clare ale scurgerii din gaura neagrp,” a declarat conducătorul studiului, Zachary Schutte.

Gaura neagră neobișnuită a surprins experții

Gaura neagră care „naște” stele a surprins experții. Fenomenul se află la polul opus față de cum credeau ei că interacționează jeturile din găurile negre cu formarea stelelor. Potrivit experților, interiorul Pământului se răcește mai repede decât s-a estimat.

Surpriza în plus a fost că, în loc să suprime formarea stelelor, scurgerea declanșa nașterea noilor stele.

– Zachary Schutte

Găurile negre creează aceste jeturi pentru că asimilează material din norii de gaz sau stele din apropiere. După aceea, acest material e propulsat iar în spațiu, sub formă de plasmă, ce se apropie de viteza luminii.

Dacă sunt încălziți la temperatura corectă, norii de gaz ce interacționează cu jetul devin „creșe” ideale pentru viitoarele stele.

Telescopul Hubble, în spațiu, cu galaxii în spatele lui, pe fundal negru