Telescopul James Webb, descoperire inedită în „inima Căii Lactee”. Ce se află în centrul galaxiei noastre

Telescopul James Webb a realizat o descoperire inedită în „inima Căii Lactee” și a surprins o imagine care a uimit experții.

Publicat: 21 noiembrie 2023, 12:04

Cu ajutorul Telescopului James Webb, experții au putut vedea ce se ascunde în centrul Căii Lactee, galaxia noastră. În această regiune haotică se află numeroase mistere pe care cercetătorii speră să le deslușească în curând.

Experții speră ca această nouă descoperire să îi ajute să afle mai multe detalii despre formarea universului, potrivit CNN.

Abilitatea observatorului de a vedea universul în lumina infraroșie (invizibilă ochiului uman) poate oferi noi detalii, care nu au mai fost văzute până acum.

Telescopul James Webb, descoperire inedită în „inima Căii Lactee”

Recent, NASA a dezvăluit o imagine surprinsă de James Webb chiar în centrul Căii Lactee. Astronomii au folosit telescopul pentru a analiza Sagittarius C (sau Sgr C), o regiune activă. Aici se formează stele.

Zona se află la 300 de ani-lumină distanță de gaura neagră imensă care se află în „inima Căii Lactee”, o altă descoperire inedită. Gaura neagră poartă denumirea de Sagittarius A*. Un an-lumină e echivalent cu 9.46 de trilioane de kilometri. Reprezintă cât de departe poate ajunge lumina într-un singur an.

„Imaginea oferită de Webb e spectaculoasă. Și detaliile științifice pe care le vom obține de pe urma ei sunt și mai și,” a declarat Samuel Crowe, cercetător în cadrul proiectului. „Stelele masive sunt fabrici care produc numeroase elemente grele în nucleul nuclear. Ala că înțelegerea lor e ca și cum am învăța despre originea poveștii universului.”

Studierea centrului Căii Lactee cu Webb poate oferi detalii despre cât de multe stele se formează în acea zonă. Și dacă stelele imense au șanse mai mari să se formeze în apropierea centrului galactic în locul brațelor în spirală. Cu această descoperire inedită în „inima Căii Lactee”, astronomii pot rescrie principii fundamentale ale științei.

Află și cât de departe de Calea Lactee se află o galaxie canibală.

„Până acum nu au existat date infraroșii despre această regiune, cu această rezoluție și o complexitate pe care o obținem doar cu Webb,” a continuat Crowe. „Așa că vedem multe elemente pentru prima dată. Webb poate dezvălui un nivel incredibil de detaliat. Ceea ce ne permite să studiem formarea stelelor în acest mediu, într-un mod care nu credeam că e posibil.”

James Webb a surprins o regiune în care se formează stele

În imaginea publicată de NASA pot fi văzute aproximativ 500.000 de stele. Au mărime și vârste diferite. Printre acestea se numără și un grup de protostele (mase dense de praf și gaz care încă se formează și cresc în stele). O protostea masivă din centrul grupului are o masă de 30 de ori mai mare decât cea a Soarelui.

Aceste protostele eliberează material care strălucește. Ceea ce creează mingi de lumină care se văd întunecate în lumina infraroșie.

„Centrul galactic e cel mai extrem mediu din galaxia Calea Lactee,” a declarat Jonathan Tan, cercetător din cadrul Universității din Virginia, după ce James Webb a făcut o descoperire inedită în „inima Căii Lactee”. „Acolo pot fi testate riguros teoriile despre formarea stelelor.”

Află și cât cântărește de fapt Calea Lactee.

Astronomii încă încearcă să determine ce a creat cantitatea vastă de gaze energizate. Nivelul trece de cel obișnuit pentru stele tinere masive.

Gaură neagră din centrul unei galaxii portocalii, pe un fundal negru. Descoperirea unei găuri negre neobișnute ar putea rescrie regulile despre galaxii