Sute de structuri antice invizibile au fost descoperite în galaxia noastră. Cât de departe se află de Pământ

Experții au descoperit sute de structuri antice invizibile, ce au rămas ascunse până acum în apropiere de centrul galaxiei noastre, Calea Lactee.

Publicat: 8 iunie 2023, 12:36

Astronomii au descoperit o serie de structuri neobișnuite, aflate în centrul Căii Lactee. Experții cred că ar putea fi urmele unei erupții violente a unei găuri negre antice. Studiul a fost publicat în The Astrophysical Journal Letters.

Aceste structuri antice au fost numite filamente. Au lungimi de 5 – 10 ani-lumină, scrie Live Science.

Aceste lungimi sunt de mii de ori mai mari decât distanța dintre Soare și Pluto.

Sute de structuri antice invizibile au fost descoperite în galaxia noastră

Pentru că aceste structuri sunt vizibile doar cu ajutorul undelor radio, au rămas ascunse până acum. Ca urmare, experții cred că, cel mai probabil, au fost create de explozii de particule care sunt invizibile cu ochiul liber.

Atunci când sunt observate împreună, aceste sute de structuri antice invizibile par să fie îndreptate către gaura neagră din centrul galaxiei. Sugerează că ar putea fi urmele momentului în care o gaură neagră antică ar fi explodat. În urma acestui fenomen, norii de gaze din jur au fost sfâșiați.

„A fost o surpriză să descoperim brusc o nouă populație de structuri, ce par să fie direcționate către gaura neagră,” a declarat Farhad Yusef-Zadeh, conducătorul studiului și profesor de astronomie din cadrul Universității Northwestern, SUA.

„Am fost chiar uluit când le-am văzut. Și am descoperit că aceste filamente nu au o formație aleatorie, ci par să fie legate de scurgerea din gaura neagră,” a continuat expertul.

Gaura neagră din centrul Căii Lactee, numită Sagittarius A* (sau Sgr A*), e un „monstru” cosmic. Masa sa e echivalentă cu cea a 4 milioane de stele de dimensiunea Soarelui. Are o putere gravitațională enormă, ce ține legată Calea Lactee.

În plus, a descoperit și sute de structuri antice invizibile verticale, ce par să fie emanate din direcția Sgr A*.

În același timp, a consumat o cantitate semnificativă de material cosmic din galaxie. Potrivit altor studii, echipa lui Yusef-Zadeh a descoperit bule imense de energie. Fiecare are un diametru de 25.000 de ani-lumină și se află la marginea găurii negre.

Filamentele au fost descoperite în apropiere de gaura neagră din centrul Căii Lactee

Pentru a descoperi noile structuri – de această dată orizontale – experții au folosit noi observații obținute cu ajutorul telescopului MeerKAT, din cadrul Observatorului Astronomic din Africa de Sud. Sistemul include 64 de antene radio conectate, amplasate în întreaga țară.

Experții au diminuat elementele produse de sursele de energie din apropiere. Cu ajutorul noilor imagini, aceste sute de structuri antice invizibile orizontale sunt aproape la fel de subțiri precum cele verticale.

Acestea, însă, par să fie concentrate într-o singură parte a Sgr A*. Cele verticale au fost găsite în toate părțile ale centrului galaxiei. Distanța dintre Pământ și centrul Căii Lactee e de aproximativ 25.800 de ani-lumină.

Află și cât cântărește de fapt Calea Lactee.

În ciuda diferențelor dintre aceste filamente, experții bănuiesc că și cele verticale și cele orizontale au fost create de o erupție similară. Aceasta ar fi avut loc în urmă cu 6 milioane de ani, potrivit echipei.

„Par să fie rezultatul interacțiunii dintre materialul care se scurge și obiectele din jurul găurii negre,” a continuat expertul. Potrivit acestuia, echipa trebuie să realizeze mai multe observații pentru a studia acest fenomen și trecutul cosmic violent care l-ar fi creat.

Stația Spațială Tiangong, pe fundal negru cu planeta Pământ. Atronauții au ajuns la bordul Stației Spațiale Tiangong