O galaxie „canibală” se află lângă Calea Lactee. Ce efect poate să aibă

O galaxie „canibală” se află lângă Calea Lactee, unde se găsește și Pământul. Experții au descoperit dovezi ale comportamentului violent al galaxiei Andromeda.

Publicat: 30 noiembrie 2022, 14:56

Andromeda e galaxia spirală apropiată de Calea Lactee, propria noastră galaxie. Potrivit experților, Andromeda ar fi o „canibală” cosmică, ce ar fi crescut din distrugerea altor galaxii, mai mici.

Astronomii au ajuns la această concluzie prin observarea unui grup globular de stele, numit Structura Dulais. Aceasta a fost numită după termenul galez ce înseamnă „curent negru”.

În acest moment, se află în interiorul galaxiei Andromeda. Dar se pare că nu aici a fost format, scrie Space.com

O galaxie „canibală” se află lângă Calea Lactee

Structura Dulais e luminată de grupuri de stele ce au o orbită complet diferită față de celelalte din Andromeda. Ceea ce înseamnă că acest curent de stele poate reprezenta „rămășițele” unei galaxii ce a fost devorată de Andromeda, ce pare a fi o galaxie „canibală” care se află lângă Calea Lactee.

Descoperirea susține ideea potrivit căreia expansiunea galactică e un proces violent și sporadic. Galaxiile mari par să consume galaxiile mai mici.

„Am ajuns la concluzia, în ultimele decenii, că galaxiile cresc prin mâncarea unor sisteme mai mici – galaxiile mai mici intră în această categorie și sunt mâncate. E canibalism galactic,” a declarat Geraint Lewis, din cadrul Universității din Sydney.

„În urmă cu mai mulți ani, am descoperit că la granița Andromedei, era un semn în obiectele care o orbitau că galaxia nu doar că a gustat, dar a devorat cantități uriașe, în 2 epoci diferite,” a continuat el.

Experții au realizat un model cu creșterea Andromedei. Dacă acesta e corect, potrivit lui Lewis, urmează ca specialiștii să afle ce anume a mâncat Andromeda din aceste galaxii mai mici.

„Urmează întrebarea de ei, bine, ce a fost consumat, de fapt?” a continuat Lewis despre Andromeda, o galaxie „canibală” se află lângă Calea Lactee. „Pentru că nu pare să fie un singur lucru. Pare să fie o colecție de lucruri care sunt rupte treptat.”

Andromeda ar fi avut 2 mari etape de „canibalism”

Potrivit lui Lewis și echipei sale, Andromeda arată semnele a 2 mari etape de „canibalism”. Una dintre ele ar fi avut loc în urmă cu 5 miliarde de ani. Cealaltă a avut loc acum 8-10 miliarde de ani.

Andromeda, o galaxie „canibală” care se află lângă Calea Lactee, poate ajuta experții să înțeleagă mai bine evoluția planetelor. Observarea lor din exterior poate oferi o imagine completă, spre deosebire de studierea Căii Lactee, din interiorul ei

Pe măsură ce galaxia de 13.8 miliarde de ani a îmbătrânit, a crescut. Ca urmare, în urma acestor „mese”, substanțele din univers ar fi fost mai dens concentrate decât sunt azi. De atunci, Andromeda s-a format și a crescut.

„Știm că universul nu avea prea multe forme la nașterea sa în timpu Big Bang și azi e plin de galaxii,” a continuat Lewis. „Acele galaxii s-au născut formate complet sau au crescut?”

Există mai multe dovezi că și Calea Lactee s-a contopit sau a înghițit alte galaxii. Această teorie nu a fost confirmată încă.

Cer întunecat de noapte, cu galaxie, deasupra unui lac, în nuanțe de albastru și roz, pentru a ilustra de ce e cerul întunecat noaptea