Astronomii au descoperit marginea galaxiei noastre. La ce distanță fantastică se află de Pământ

Astronomii au descoperit marginea galaxiei noastre, Calea Lactee, și ce se află la extremitatea ei, la o distanță fantastică de Pământ.

Publicat: 10 ianuarie 2023, 16:10

În încercarea de a descoperi limitele extreme ale galaxiei noastre, astronomii au găsit peste 200 de stele care formează marginea Căii Lactee. Cele mai îndepărtate se află la peste 1 milion de ani-lumină depărtare, adică aproape jumătate din distanța către galaxia Andromeda, vecină cu a noastră.

Cele 208 stele identificate de experți poartă denumirea de RR Lyrae, adică stele a căror luminozitate se poate schimba atunci când sunt privite de pe Pământ, scrie Gizmodo.

Astfel de stele sunt, de obicei, bătrâne și au fluctuații în luminozitate la un anumit interval. Acesta e un mecanism ce permite experților să calculeze la ce distanță de noi se află.

Astronomii au descoperit marginea galaxiei noastre

Prin calcularea distanței până la aceste stele RR Lyrae, echipa a descoperit că cel mai îndepărtat grup se află la jumătatea axei dintre Calea Lactee și galaxia Andromeda, una dintre vecinele noastre.

„Studiul nostru redefinește ce înseamnă limitele externe ale galaxiei noastre,” a declarat Raja GuhaThakurta, profesor din cadrul Universității din California, după ce astronomii au descoperit marginea galaxiei noastre. „Galaxia noastră și Andromeda sunt ambele atât de mari, încât abia există spațiu între cele 2 galaxii.”

Calea Lactee are mai multe părți, cea mai mare fiind un disc subțire, în formă de spirală. Are un diametru de aproximativ 100.000 de ani-lumină. Sistemul Solar se află într-unul din brațele acestui disc în spirală. O aură internă și una externă înconjoară discul. Aceste aure conțin unele dintre cele mai vechi stele din galaxia noastră.

Studii precedente au estimat că această aură externă se află la 1 milion de ani-lumină distanță de centrul Căii Lactee. Noua cercetare susține că aura se află la 1.04 milioane de ani-lumină de centru. Astfel, astronomii au descoperit marginea galaxiei noastre și stelele care se află acolo.

Studiul a fost condus de către Yuting Feng, student doctorand în cadrul universității, ce a colaborat cu GuhaThakurta.

„Am putut vedea aceste stele variable drept indicatori siguri pentru a calcula distanțele,” a declarat Feng. „Analizele noastre confirmă estimările teoretice ale mărimii aurei, așa că e un rezultat important.”

Ce masă are Calea Lactee, de fapt

De-a lungul timpului, oameni de știință au încercat să determine care este masa Căii Lactee. Fiecare grup de cercetători a ajuns la rezultate diferite. De data aceasta oamenii de știință chinezi și străini au vrut să ofere publicului date mult mai concrete.

Așa s-a ajuns la concluzia că masa nou stabilită este aproape jumătate din valoarea medie măsurată de alte echipe de cercetători de-a lungul timpului. Adică aproximativ un trilion de ori masa Soarelui. Oamenii de știință au ajuns la concluzia că masa Căii Lactee ar fi mult mai ”subțire” decât s-a crezut inițial. Acum, astronomii au descoperit marginea galaxiei noastre.

Cum masa este mai puțin densă decât s-a crezut, acest lucru înseamnă că există mai puțină materie întunecată neluminoasă, dar gravitațională în galaxie. Cercetătorii spun că determinarea acestor date este foarte importantă pentru înțelegerea dinamicii pe care o are galaxia.

Recent, astronomii au descoperit o „scurgere” în Calea Lactee.

Calculele făcute de oamenii de știință chinezi au avut la bază datele furnizate de la LAMOST. Acesta e un telescop optic de referință din China. Au fost folosite și datele furnizate de către satelitul Gaia al Agenției Spațiale Europene.

Stea care s-a transformat în gaură neagră și distruge o planetă albastră, pentru a ilustra urmele unor „monștri cerești”