Gaura neagră în stare latentă care orbitează o stea „vie”. Cum pot exista atât de aproape cele 2 obiecte cosmice

VFTS243, gaura neagră în stare latentă care orbitează o stea „vie”, a uimit experții. Obiectul cosmic are o masă de 9 ori mai mare decât cea a Soarelui.

Publicat: 20 iulie 2022, 7:23

Gaura neagră a fost descoperită în afara Căii Lactee, într-o premieră astronomică. Experții au numit această reușită drept o „descoperire foarte interesantă”. Mai multe obiecte au fost considerate pentru acest titlu, dar VFTS243 e „prima care poate fi detectată, fără urmă de îndoială, în afara galaxiei noastre”.

Experții au căutat sisteme binare de găuri negre de peste 2 ani, înainte să descopere VFTS243, scrie The Guardian

Potrivit lui Paul Crowther, profesor de astrofizică din cadrul Universității Sheffield, VFTS243 a fost analizată după ce „a fost propus un număr mai mare de candidați de găuri negre latente”.

Gaura neagră în stare latentă care orbitează o stea „vie”

Experții au anunțat detectarea în premieră a unei găuri negre de masă stelară aflată în stare latentă. Aceasta orbitează o stea şi se află încă suficient de departe pentru a nu-şi „înghiţi” tovarăşa, relatează AFP, scrie AGERPRES

Existența VFTS243, gaura neagră în stare latentă care orbitează o stea „vie”, a fost prezisă de multă vreme teoretic. Aceasta e foarte greu de detectat deoarece este bine ascunsă.

Gaura neagră a fost dezvăluită după şase ani de observaţii realizate cu Telescopul Foarte Mare (Very Large Telescope – VLT) din Chile al Observatorului Sudic European (ESO), potrivit unui studiu publicat luni în Nature Astronomy.

„Am găsit un ac într-un car cu fân”, a declarat autorul principal al studiului, Tomer Shenar.

Timp de trei ani, au existat mai multe candidate la titlul de „gaură neagră latentă”. Niciuna nu a fost acceptată până în prezent de această echipă internaţională de astronomi. Echipa a fost supranumită de către ESO drept „poliţia găurilor negre”.

Recent, experții au dezvăluit prima imagine cu Sagittarius A*, gaura neagră aflată în centrul galaxiei noastre.

Norocoasa câştigătoare are o masă de 9 ori mai mare decât cea a Soarelui. Gaura neagră și steaua se află în în Marele Nor al lui Magellan, o galaxie pitică din apropierea Căii Lactee. Ea face parte dintr-un sistem binar de două stele care se rotesc una în jurul celeilalte, dintre care una, moartă, a devenit o gaură neagră, iar cealaltă este încă în viaţă. Gaura neagră în stare latentă a atras atenția experților.

Ce sunt găurile negre de masă stelară

Găurile negre de masă stelară sunt incomparabil mai mici faţă de surorile lor mai mari, supermasive. Acestea sunt stele masive (de cinci până la zece ori cât masa Soarelui) aflate la sfârşitul vieţii. Acestea se prăbuşesc în interiorul lor.

Aceste obiecte sunt atât de dense și forţa lor gravitaţională atât de puternică încât nici măcar lumina nu poate scăpa din ele. Prin urmare, sunt invizibile. Oamenii de ştiinţă pot totuşi să observe materia care circulă în jurul lor, înainte de a fi înghiţită de ele. În cazul VFTS243, o gaura neagră inedită, fenomenul nu funcționează la fel pentru că fosta stea e în stare latentă.

În sistemele binare deja observate, steaua devenită gaură neagră este suficient de aproape de steaua sa însoţitoare pentru a-i „fura” materia (acreţie), după cum a explicat pentru AFP Hugues Sana de la Universitatea din Louvain ( KU Leuven), Belgia, unul dintre autorii studiului.

Unde se află gaura neagră care a stabilit un record pentru ultimele 9 miliarde de ani.

Această materie, odată prinsă, emite raze X, ce pot fi detectate. În acest caz, însă, gaura neagră nu emite astfel de raze. „Steaua vie (de aproximativ 25 de ori cât masa Soarelui) este suficient de departe pentru a nu fi mâncată. Ea rămâne pentru moment în echilibru pe această orbită”, cu o durată de 14 zile, a precizat astronomul.

Un echilibru care nu poate să dureze, după părerea sa. „Steaua vie va creşte. În acel moment, o parte din suprafaţa ei va fi înghiţită de gaura neagră”, care va emite apoi raze X şi, prin urmare, va ieşi din starea de lantenţă.

Lună plină mare, pe cer albastru, ca ultima Super Lună a anului 2022