Telescopul James Webb a surprins Galaxia Fantomă. Ce detalii inedite au descoperit experții

Telescopul James Webb a surprins Galaxia Fantomă, într-o reușită care a încântat experți din toată lumea. Aflată la 32 de ani-lumină de Pământ, Galaxia Fantomă a dezvăluit noi detalii inedite.

Publicat: 1 septembrie 2022, 15:51

Noua imagine a fost făcută publică de NASA și ESA. Cu ajutorul tehnologiei cu infraroșu al Telescopului, experții au acum o privire mult mai clară a Galaxiei Fantomă. O imagine atât de detaliată nu a fost posibilă până acum.

„Vederea detaliată a Telescopului Webb a dezvăluit filamente delicate de gaz și praf, în mâinile spiralate grandioase, care se întind în afară, din centrul galaxiei,” au declarat reprezentanții NASA și ESA, scrie Phys.org

„Lipsa gazelor în regiunea nucleară oferă și o vedere neascunsă a grupului de stele nucleare din centrul galaxiei,” au continuat aceștia.

Telescopul James Webb a surprins Galaxia Fantomă

Galaxia Fantomă poartă denumirea oficială de M74 și se află în constelația Peștilor. Distanța dintre ea și Pământ e de aproximativ 32 de ani-lumină.

În imaginea Webb, se pot observa lunii curbate de culoare albă, roșie, roz și albastru deschis. În plus, există formațiuni din praf și planete care se află în centrul galaxiei, ce are culoarea albastră. Astfel, Telescopul James Webb a surprins Galaxia Fantomă la un nivel mai detaliat decât a fost posibil până acum.

Înainte, M74 a fost surprinsă și de Telescopul Hubble. Acesta a depistat brațele spiralate albastre și roz ale galaxiei. În schimb, în acele imagini, centrul părea să aibă o nuanță galbenă.

Galaxia Fantomă „e o țintă favorită a astronomilor care studiază originea și structura galaxiilor în spirală,” au continuat reprezentanții NASA și ESA.

Imaginea va ajuta experții să „învețe mai multe despre primele faze ale formării stelelor în universul local”. În plus, va ajuta și la aflarea mai multor informații despre cele 19 galaxii care formează stele, din apropierea Căii Lactee.

Faptul că Telescopul James Webb a surprins Galaxia Fantomă la un nivel atât de detaliat e o reușită importantă.

În plus, astronomii vor folosi imaginea pentru a „repera cu precizie regiunile din galaxii în care se formează stele, vor măsura precis masele și vârstele grupurilor de stele, și vor obține informații despre natura micilor particule de praf care sunt în derivă în spațiul interstelar.”

Telescopul James Webb are combustibil pentru mai mult de 10 ani

Potrivit NASA, combustibilul în plus se datorează preciziei rachetei Ariane 5, ce a propulsat telescopul în spațiu. Conservarea combustibilului a fost posibilă și datorită primelor două manevre de corectare a traseului. Acestea au fost realizate în primele zile după lansare, către destinația finală a James Webb, aflată la 1.609.344 de kilometri distanță de Terra.

Telescopul James Webb are îndeajuns combustibil pentru a fi funcțional pentru o perioadă îndelungată. Acum, Telescopul James Webb a surprins Galaxia Fantomă.

NASA susține că „mulți factori” ar putea afecta durata de viață a telescopului. Extinderea duratei de funcționare a instrumentului aduce aminte de Telescopul Hubble. Acesta a fost predecesorul James Webb.

Inițial, NASA credea că Hubble va putea fi folosit 15 ani. Hubble încă funcționează, la peste 30 de ani de la lansare.

O diferență importantă între cele două instrumente e că Hubble putea fi reparat de astronauți. Această opțiune nu există în cazul Telescopului James Webb.

Telescopul spațial Hubble urmează să fie studiat de NASA și SpaceX