Experții au descoperit urmele unor „monștri cerești”. Ar fi de 10.000 de ori mai mari decât Soarele

Experții au descoperit urmele unor „monștri cerești”, ce ar fi de 10.000 de ori mai puternici decât Soarele, steaua care se află în centrul Sistemului Solar.

Publicat: 22 mai 2023, 14:53

Telescopul James Webb a descoperit prima dovadă a milioane de stele imense, cu masa de până la 10.000 de ori mai mare decât a Soarelui. Se pare că acești „monștri cerești” s-ar ascunde la miliarde de ani-lumină de Pământ.

Aceste stele ar fi apărut la doar 440 de milioane de ani după Big Bang, scrie Live Science.

E posibil ca aceste stele să ofere informații importante despre cum universul a creat primele astfel de obiecte cosmice enorme.

Experții au descoperit urmele unor „monștri cerești”

În studiul publicat în jurnalul Astronomy and Astrophysics, experții numesc aceste stele „monștri cerești”, datorită masei lor impresionante.

„Azi, mulțumită datelor adunate de Telescopul James Webb, credem că am găsit primul indiciu al prezenței acestor stele extraordinare,” a declarat Corinne Charbonnek, profesoară de astronomie din cadrul Universității din Geneva, ce a condus echipa care a descoperit urmele unor „monștri cerești”.

Experții au găsit urmele chimice ale stelelor imense ce s-ar găsi în aceste grupuri globulare, ce includ zeci de mii până la milioane de stele, foarte apropiate. Unele dintre acestea sunt cele mai vechi care s-ar format în universul nostru.

Aproape 180 de astfel de grupuri se găsesc în Calea Lactee. Pentru că sunt atât de vechi, astronomii le pot studia pentru a înțelege începutul universului nostru.

Unele dintre stele aflate în aceste grupuri au proporții de elemente foarte diferite, deși s-au format în aproximativ aceeași perioadă și din aceiași nori de gaz și praf. Astfel de stele s-au format în urmă cu 13.4 miliarde de ani, potrivit experților. Acum, astronomii au descoperit urmele unor „monștri cerești”, cu mase fantastice, ce s-au format în aceeași perioadă.

Experții cred că aceste diferențe de elemente pot fi explicate prin existența acestor stele masive. Astfel de obiecte stelare se nasc în condițiile dense ale universului primordial. Pentru că aveau temperaturi mult mai mari, au produs elemente grele care au „poluat” stele mai mici și mai tinere.

Stelele au o masă de 5.000 – 10.000 de ori mai mare decât cea a Soarelui

Descoperirea acestor stele imense s-a dovedit a fi dificilă. Acestea au mărimi de 5.000 – 10.000 de ori mai mari decât cea a Soarelui. Potrivit experților, astfel de stele au temperaturi de 75 de milioane de grade Celsius. Cum stelele mai fierbinți mor mai repede, acești „monștri cerești” au dispărut de mult, în explozii violente numite hipernove.

„Grupurile globulare au vechimi cuprinse între 10 și 13 miliarde de ani. Durata de viață maximă a superstelelor e de 2 milioane de ani,” a declarat Mark Gieles, co-autorul studiului ce a analizat urmele unor „monștri cerești”. „Astfel, dispar în primele stadii din grupurile care pot fi observate acum. Doar urme indirecte rămân.”

Pentru a analiza urmele chimice ale acestor „monștri”, experții au studiat galaxia CN-z11, cu ajutorul telescopului. Aceasta e una dintre cele mai vechi și îndepărtate galaxii descoperite până acum. Se află la 13.3 miliarde de ani-lumină de Pământ.

Cum diferite substanțe absorb și emit lumină la frecvențe diferite, astronomii au descoperit că aceste stele erau foarte apropiate. În plus, erau înconjurate de un nivel ridicat de azot.

„Prezența puternică a azotului poate fi explicată doar prin combustia hidrogenului la  temperaturi extrem de mari. Ce pot fi atinse doar de către nucleul unor stele imense,” a declarat Charbonnel.

Sergei Krikalev, numit și cosmonautul abandonat în spațiu, îmbrăcat la costum, cu un hublou de navetă în spate