Cea mai mare explozie cosmică a fost descoperită. Cum ar fi apărut „mingea de foc de 100 de ori mai mare decât Sistemul Solar”

Astronomii au descoperit cea mai mare explozie cosmică înregistrată până acum, ce ar fi inclus o „minge de foc de 100 de ori mai mare decât Sistemul Solar”.

Publicat: 20 mai 2023, 11:33

Cu ajutorul observațiilor, astronomii și-au dat seama că au înregistrat cea mai mare explozie din cosmos de până acum. Se crede că evenimentul a fost cauzat de un nor imens de gaz care a fost înghițit de o gaură neagră imensă.

Explozia a avut loc la o distanță de 8 miliarde de ani-lumină de Pământ, scrie The Guardian. A fost de 10 ori mai luminoasă decât orice supernova observată până acum.

Potrivit astronomilor, explozia durează deja de 3 ani. Ca urmare, e considerată și cea mai mare explozie din punct de vedere al energiei.

Cea mai mare explozie cosmică a fost descoperită

Astronomii au anunţat descoperirea celei mai mari explozii cosmice înregistrate vreodată. Bula de energie e de 100 de ori mai mare decât Sistemul Solar. Bula s-a aprins brusc în urmă cu trei ani, informează AFP, scrie AGERPRES

Oamenii de ştiinţă au deja o explicaţie inedită pentru cea  mai mare explozie cosmică descoperită până acum. Dar au insistat asupra nevoii imperioase de a continua cercetările pentru a putea să formuleze o concluzie clară.

Evenimentul a fost numit AT2021lwx. Nu este însă cel mai strălucitor care a fost înregistrat vreodată. Acest titlu îi revine exploziei de raze gamma GRB221009A. Aceasta a fost un jet colosal de energie, rezultat din colapsul unei stele și a fost detectată în octombrie 2022. E considerată „cea mai strălucitoare din toate timpurile”.

Însă explozia descrisă recent în revista britanică Monthly Notices of the Royal Astronomical Society poate fi considerată ca fiind „cea mai mare”. Ea a eliberat într-un interval de trei ani o cantitate mult mai mare de energie decât acea explozie gamma, a explicat principalul autor al studiului, Philip Wiseman, astrofizician la Universitatea Southampton din Regatul Unit.

AT2021lwx este rodul unei „descoperiri accidentale”, a dezvăluit el. Cea mai mare explozie cosmică a fost detectată în 2020, în mod automat, de observatorul american Zwicky Transient Facility din California. Însă descoperirea „a rămas neutilizată în baza de date” a observatorului, a precizat Philip Wiseman. Oamenii de știință au remarcat-o abia în 2021.

Explozia a fost descoperită accidental

Observarea directă a fenomenului a schimbat apoi datele problemei. Analiza luminii a permis să se stabilească faptul că aceasta a avut nevoie de 8 miliarde de ani pentru a ajunge la telescop.

Astronomii încă îşi pun întrebări despre cauza fenomenului. Ar putea fi vorba despre o supernovă – explozia unei stele masive aflate la sfârşitul ciclului ei de viaţă. Însă luminozitatea AT2021lwx, cea mai mare explozie cosmică, este de 10 ori mai mare decât anticipau experții.

O altă posibilitate ar fi un eveniment de ruptură cu efect mareic, prin care o stea este dezmembrată de forţele de atracţie ale unei găuri negre de care s-a apropiat prea mult. Însă, şi în acest caz, AT2021lwz este de trei ori mai strălucitoare pentru a valida un astfel de scenariu.

Echipa de cercetare are, însă, o altă teorie. Potrivit teoriei experților, un nor gigantic de gaz, cu o mărime echivalentă cu cea a 5.000 de sori, este pe cale să fie devorat de o gaură neagră supermasivă.

Întrucât principiul ştiinţei este acela că „nu există niciodată certitudini”, echipa de astronomi lucrează în prezent la noi simulări – cu ajutorul datelor – pentru a testa „plauzibilitatea inevitabilă” a acestei teorii.

Problema este că găurile negre supermasive ar trebui să se afle în centrul galaxiilor. Şi că cea asociată evenimentului AT2021lwx ar trebui să aibă o mărime echivalentă cu cea a Căii Lactee.

Nimeni nu a detectat până acum o galaxie în vecinătatea evenimentului observat. „Este o adevărată enigmă,” a declarat Philip Wiseman.

Imagine cu suprafața Lunii, realizată cu LRO, cu care NASA a surprins un obiect zburător recent