Un semnal radio unic transmis dintr-o galaxie îndepărtată a fost recepționat pe Pământ. Ce l-ar fi generat

Un semnal radio unic transmis dintr-o galaxie îndepărtată a fost recepționat pe Pământ, cu ajutorul unui telescop din India.

Publicat: 23 ianuarie 2023, 12:33

Astronomii au recepționat un semnal radio unic, ce ar putea oferi noi informații despre cum s-a format universul. Semnalul record a fost recepționat de Giant Metrewave Radio Telescope (GMRT), India.

Semnalul provine din galaxia SDSSJ0826+5630, ce se află la o distanță de aproximativ 8.8 miliarde de ani-lumină de Pământ, scrie Live Science.

Ca urmare, a fost emis atunci când universul avea o treime din vârsta actuală.

Semnalul e într-un canal de emisie al unui element de bază al universului – hidrogenul neutru. După Big Bang, acest element a existat în tot universul și a dus la formarea primelor stele și galaxii. Astronomii caută de mult timp semnale de la hidrogenul neutru, în încercarea de a descoperi momentul în care s-au format primele stele.

Aceste semnale sunt extrem de dificil de identificat, pentru că se află la distanțe fantastice. Acum, un semnal radio unic transmis dintr-o galaxie îndepărtată a fost recepționat pe Pământ.

Studiul a fost publicat pe 23 decembrie 2022 în jurnalul Monthly Notices of the Royal Astronomical Society. Acesta arată că un efect numit lentile gravitaționale ar putea ajuta astronomii să găsească dovezi ale hidrogenului neutru.

„O galaxie emite diferite tipuri de semnale radio,” a declarat Arnab Chakraborty, conducătorul studiului. „Până acum, a fost posibilă doar recepționarea acestui semnal dintr-o galaxie apropiată, ceea ce a limitat informațiile pe care le știm la galaxiile apropiate de Pământ.”

La aproximativ 400.000 de ani după Big Bang, hidrogenul neutru a apărut în tot cosmosul. Când se formează stelele, emit lumină ultravioletă, ce îndepărtează electronii din atomii de hidrogen. Astfel, atomii sunt ionizați și nu mai sunt în starea neutră. Stele tinere pierd treptat din intensitatea ultravioletă. Unii dintre atomii ionizați se recombină în hidrogen neutru.

Detectarea și studierea hidrogenului neutru poate oferi detalii despre primele stele, precum și despre perioada înainte de formarea lor. Acum, un semnal radio unic transmis dintr-o galaxie îndepărtată poate ajuta astronomii.

Semnalul e primul de acest tip detectat până acum

Hidrogenul neutru emită lumină la o lungime de undă caracteristică de 21 de centimetri. Până acum, cel mai îndepărtat semnal de hidrogen de 21 de centrimetri detectat se afla la 4.4 miliarde de ani-lumină distanță.

Cu ajutorul efectului de lentile gravitaționale, astronomii au putut recepționa un semnal radio unic transmis dintr-o galaxie îndepărtată. Efectul are loc atunci când un obiect imens se află între telescop și sursa semnalului. În acest caz, obiectul masiv e galaxia SDSSJ0826+5630, în care se formează stele.

Anul trecut, un alt semnal, cauzat de un eveniment cosmic rar, a ajuns pe Pământ.

„În acest caz specific, semnalul e afectat de prezența unui alt obiect imens, o altă galaxie, între țintă și cei care îl observă,” a declarat Nirupam Roy, co-autorul studiului. „Acest proces duce la mărirea semnalului de 30 de ori, ceea ce a permis telescopului să îl recepționeze.”

Recent, astronomii au descoperit „bătăi de inimă” radio în spațiu.

Semnalul e unic pentru că e cel mai îndepărtat de acest fel surprins până acum. Cu ajutorul lui, astronomii pot afla mai multe detalii despre formarea universului.

Logo-ul NASA, pe fundal cu cer albastru. NASA și Pentagonul vor să construiască o rachetă cu propulsie nucleară