NASA a avertizat că Pământul va fi lovit de o furtună solară puternică azi. Ce tehnologii vor fi afectate

NASA a avertizat că Pământul va fi lovit de o furtună solară azi, ce ar putea avea un impact asupra mai multor tehnologii, precum radio și Internet.

Publicat: 30 noiembrie 2023, 13:26

Cercetători din cadrul NASA și Space Weather Prediction Centre au emis un avertisment. Potrivit acestora, o furtună solară puternică va lovi Pământul azi, 30 noiembrie. Efectele vor fi resimțite și până pe 1 decembrie.

Potrivit NOAA, din SUA, furtuna solară se va izbi de Pământ joi noaptea. Fenomenul se va încheia vineri dimineață, scrie CNBC

Potrivit experților, va fi o furtună solară de clasa M9.8. Aceasta a fost emisă de Soare pe 29 noiembrie.

NASA a avertizat că Pământul va fi lovit de o furtună solară puternică azi

Fenomenul a inclus și o erupție de plasmă, adică o ejecție de masă coronală (CME). Aceasta e îndreptată către Pământ.

NASA a avertizat că Pământul va fi lovit de această furtună, ce intră în categoria „CME canibale”. Printre posibilele efecte se numără aurore boreale, dar și blocarea semnalelor radio. În plus, e posibil ca GPS-ul și conexiunea mobilă să fie afectate.

NASA susține că fenomenul va dura în jur de 15 ore.

Dr. Tamitha Skov, expertă în vremea spațială, a scris pe X că vor apărea aurore pe cer. Dar că, în același timp, vom avea parte și de inconveniențe precum întreruperea semnalului radio și probleme cu GPS.

Aceste ejecții presupun valuri care erup din Soare și care transportă ioni încărcați în spațiu. Acești ioni sunt capabili să afecteze sateliții și sistemele de comunicații pe Pământ. În același timp, au potențialul de a „bombarda” magnetosfera Pământului cu energie solară, ce poate afecta gaze precum oxigenul și nitrogenul.

NASA a avertizat că Pământul va avea de-a face cu un astfel de fenomen în următoarele ore. În același timp, aceasta nu e cea mai puternică furtună solară care a ajuns pe Pământ până acum.

Experții anticipează ca această furtună solară, deși puternică, să nu fie periculoasă pentru oameni. Dar un astfel de fenomen cu o energie mai ridicată poate afecta organismele vii, pentru că creează radiație periculoasă. Din fericire, fenomenul de pe 30 noiembrie nu intră în această categorie.

Cea mai puternică furtună solară din istorie a avut loc în urmă cu mii de ani

Oficial, evenimentul Carrington, din 1859, a fost considerat cel mai puternic astfel de fenomen, până acum. Cu aproape 1000 de ani înainte de acest punct, un eveniment cosmic și mai puternic s-a izbit de Pământ.

Cea mai puternică furtună solară din istorie a avut loc în perioada 774 – 775 e.n. În acest timp, nivelul de carbon-14 din atmosfera Pământului a crescut drastic. Dovada pentru acest eveniment a fost descoperită în inelele copacilor vechi, din întreaga lume. Chiar dacă NASA a avertizat acum că Pământul va fi lovit de o furtună solară puternică, acest fenomen nu se compară cu cele din trecut.

După o cercetare de 10 ani, experții au concluzionat că această creștere a fost cauzată de o furtună solară. Ca urmare, specialiștii au estimat că Pământul e și mai vulnerabil în fața unui astfel de eveniment.

Deși petele solare au fost observate încă din secolul 4 î.e.n., ele au fost atribuite Soarelui abia în perioada lui Galileo. Conexiunea între Soare și furtunile solare a fost realizată abia în anul 1859. Atunci, astronomul Richard Carrington a observat o pată solară care avea o formă nedefinită, ce a durat aproximativ 5 minute. 18 ore mai târziu (timpul în care particulele solare ajung pe Pământ) a avut loc cea mai puternică furtună solară din istoria recentă.

Cer întunecat de noapte, cu galaxie, deasupra unui lac, în nuanțe de albastru și roz, pentru a ilustra de ce e cerul întunecat noaptea