Pământul a primit un mesaj de la 16 milioane de kilometri distanță. Ce a transmis semnalul către planeta noastră

Pământul a primit un mesaj trimis de la 16 milioane de kilometri distanță de planeta noastră, cu un sistem care ar putea revoluționa comunicațiile spațiale.

Publicat: 22 noiembrie 2023, 14:16

Cum omenirea se grăbește să exploreze spațiul și deja există planuri pentru stabilirea unor colonii pe Lună și Marte, trebuie să fie dezvoltate noi moduri de comunicare, la distanțe fantastice.

NASA tocmai a demonstrat o tehnologie cheie care ar putea ajuta la extinderea Internetului în spațiu, scrie Science Alert.

Cu ajutorul unui laser, NASA a transmis un mesaj spre Pământ de la o distanță de 16 milioane de kilometri.

Pământul a primit un mesaj de la 16 milioane de kilometri distanță

Această distanță e de 40 de ori mai mare decât cea dintre Lună și Pământ. E prima dată când comunicațiile optice au fost transmise pe o distanță atât de mare.

În mod obișnuit, undele radio sunt folosite pentru a vorbi cu nave îndepărtate. Dar la frecvențe înainte de lumină, precum cea infraroșie, există posibilitatea unei viteze și mai mari. În acest context, Pământul a primit un mesaj de la milioane de kilometri depărtare.

Dacă omenirea vrea să poată transmite mesaje video de pe Marte, fără o întârziere semnificativă, atunci aceasta e tehnologia necesară. Textul face parte din experimentul Deep Space Optical Communications (DSOC), al NASA. Succesul unei astfel de comunicații e cunoscut drept „prima lumină”.

„Faptul că am obținut prima lumină e unul dintre pașii importanți DSOC din următoarele luni,” a declarat Trudy Kortes, directoare în cadrul NASA. „Deschide drumul către comunicații mult mai rapide, capabile să transmită informații științifice, imagini și chiar transmisiuni video în direct pentru a susține următoarea mare etapă din istoria oamenilor.”

Oamenii se bazează pe o tehnologie similară cu fibra optică folosită acum pentru Internet. Dar aceasta a fost adaptată pentru spațiu, pentru a îmbunătăți principiul de bază. Ca urmare, Pământul a primit un mesaj transmis de la 16 milioane de kilometri distanță.

Cum lumina e infraroșie, inginerii au putut transmite semnalul sub formă de laser. Chiar dacă lumina nu se poate mișca mai repede, raza e îndeajuns de restricționată pentru a avea nevoie de mai puțină energie. În plus, e mai dificil de interceptat.

Semnalul a ajuns pe Pământ în 50 de secunde

Un alt obstacol e adaptarea sistemului pentru a avea poziția de configurare optimă. În cel mai recent test, fotonii au ajuns în 50 de secunde de la nava NASA, ce a transmis mesajul, până la telescopul de pe Pământ.

Semnalul a fost transmis de pe nava Psyche. Aceasta se află într-o misiune de 2 ani spre centura de asteroizi care se află între Marte și Jupiter. Cu ajutorul ei, Pământul a primit un mesaj de la 16 milioane de kilometri distanță. Acesta a fost recepționat de către Telescopul Hale, din cadrul Observatorului Palomar, California.

Psyche urmează să zboare pe lângă Marte, așa că testele vor continua. Experții spera ca acestea să fie îmbunătățite în cadrul acestei misiuni, pentru a dezvolta comunicațiile prin lumină infraroșie.

„A fost un obstacol formidabil și mai avem mult de muncă, dar, pentru un timp scurt, am putea transmite, recepționa și decoda o parte din date,” a declarat meera Srinivasan, din cadrul NASA.

Sonda Odysseus, de Intuitive Machines, cu care SUA au revenit pe Lună, cu Luna pe fundal