Continentul pierdut al Pământului a fost descoperit în sfârșit. Cum a rămas ascuns Argoland până acum

Experții au descoperit ce a pățit continentul pierdut al Pământului, care a fost găsit recent cu ajutorul noilor tehnologii.

Publicat: 25 octombrie 2023, 12:34 / Actualizat: 25 octombrie 2023, 14:35

Experții au descoperit dovezi ale unui continent pierdut. Acesta s-ar fi desprins de masa de pământ din care provine și Australia, în urmă cu 155 de milioane de ani. Puțini au auzit de Argoland și, până acum, nu se știa exact ce s-a întâmplat cu el.

Există o teorie veche despre existența continentului Argoland, scrie Daily Mail.

Geologii credeau în existența continentului pentru că exista o porțiune lipsă în vestul Australiei. Până acum, însă, nu au fost găsite dovezi concrete.

Continentul pierdut al Pământului a fost descoperit în sfârșit

O echipă de cercetători din cadrul Universității Utrecht, din Olanda, a reconstruit istoria continentului Argoland. Astfel, au descoperit că o bucată de pământ de 5.000 de kilometri s-a desprins și a călătorit până în sudul Asiei.

Acum, continentul pierdut al Pământului se află la o adâncime de 5.500 de metri sub suprafața Oceanului Indian.

Dovezi despre structura geologică a fundului oceanului au sugerat că fragmentul imens s-a separat de masa principală în urma mișcărilor plăcilor tectonice din crusta Pământului. Ulterior, s-a mișcat spre nord-vest și a ajuns în sud-estul Asiei.

„Situația în sud-estul Asiei e foarte diferită față de locuri precum Africa și America de Sud,” a declarat Eldert Advokaat, din cadrul Universității Utrecht. „Acolo, un continent s-a rupt frumos în 2 bucăți. Argoland s-a desprins în mai multe bucăți.

„Acest lucru ne-a obstrucționat vederea asupra drumului continentului,” a continuat Advokaat.

Experți au folosit o tehnică de reconstrucție digitală, bazată pe dovezi geologice. Astfel, au urmărit traseul Argoland, continentul pierdut al Pământului care a fost descoperit acum. Argoland a ajuns în apropiere de Indonezia și Myanmar.

În loc să fie format dintr-o singură bucată de pământ, continentul e compus din mai multe bucăți, care s-au apropiat iar, de-a lungul a milioane de ani.

Argoland s-a desprins de Australia cu în urmă cu aproximativ 150 de milioane de ani

Cu ajutorul acestui studiu, geologii au oferit noi detalii despre cum s-au format formele de relief din zonă. În urmă cu 164 – 145 de milioane de ani, continentul imens Pangaea s-a rupt în 2 alte supercontinente – Laurasia și Gondwana. Ruperea nu a fost una liniară, însă, ceea ce a dus la această structură neobișnuită.

În acea perioadă, se pare că Argoland s-a rupt în mai multe fragmente continentale, pe fundul oceanului. E posibil ca acest continent să fi alunecat sub zona de subducție. În aceste zone, plăcile tectonice interacționează și una dintre ele alunecă sub cealaltă. Același lucru s-ar fi putut întâmpla și pentru continentul pierdut al Pământului, care a fost descoperit recent.

Află și ce descoperire importantă au făcut experții sub Australia.

În aceste zone, fundul oceanului revine în mantaua de sub crusta Pământului. Aici, formațiunile redevin magmă înainte să se transforme iar în crustă pe viitor.

Potrivit studiului, de-a lungul a milioane de ani, aceste fragmente au migrat în Oceanul Indian. Potrivit geologilor, aceste fragmente sunt „intens deformate”. Dar există în continuare.

2 planete cu o stea între ele, una mai mare decât cealaltă, precum cea mai mare planetă descoperită vreodată