Descoperire surprinzătoare sub Australia. Ce au găsit experții în adâncurile continentului a fost creat de un obiect extraterestru

Experții au făcut o descoperire surprinzătoare sub Australia, ce poate doborî un record pentru planeta Pământ.

Publicat: 20 august 2023, 10:22

Într-un studiu recent publicat în jurnalul Tectonophysics, experții au investigat cea mai mare structură de impact de pe Pământ. Aceasta e îngropată adânc în pământ, în Australia, în zona New South Wales.

Structura Deniliquin se întinde pe o suprafață cu un diametru de 520 de kilometri, potrivit Live Science

Suprafața e mult mai mare decât cea a structurii de impact Vredefort, din Africa de Sud, ce se întinde pe 300 de kilometri. În acest moment, e considerată oficial cea mai mare structură de acest fel, dar Deniliquin ar putea ocupa prima poziție.

Descoperire surprinzătoare sub Australia

Istoria impactului asteroizilor pe Pământ e, în mare pparte, ascunsă. Eroziunea a schimbat uscatul de-a lungul timpului, motiv pentru care urmele au fost acoperite. Atunci când un asteroid, un obiect extraterestru, se izbește de Pământ, lasă în urmă un crater, ce are marginile ridicate și un dom în centru.

Acest dom ridicat e o caracteristică de bază a structurilor de impact. Poate fi erodat de-a lungul miilor sau milioanelor de ani. Ca urmare, e dificil de identificat. Din acest motiv, această descoperire surprinzătoare sub Australia a durat atât de mult.

Mai mult, astfel de structuri pot fi îngropate de sedimente de-a lungul anilor. Pot să dispară și din subducție, când plăcile tectonice se izbesc și alunecă una sub alta.

Printre descoperirile recente se numără și materialul „ejectat” din crater în timpul unei astfel de impact. Experții cred că cele mai vechi straturi de material „ejectat” pot reprezenta finalul unei ere în care Pământul era bombardat de asteroii. Cea mai recentă dovadă sugerează că această perioadă a avut loc în urmă cu 3.2 miliarde de ani.

Unele evenimente de acest fel sunt corelate cu dispariții în masă. De exemplu, ipoteza Alvarez susține că dinozaurii au dispărut în urma unei ciocniri cu un asteroid, în urmă cu 66 de milioane de ani.

Continentul australian și predecesorul său, supercontinentul Gondwana, au fost studiate pentru astfel de structuri. Până acum, 38 dintre ele au fost confirmate și 43 sunt potențiale. În acest context a fost realizată această descoperire surprinzătoare sub Australia.

În unele cazuri, dintr-un astfel de impact, singura dovadă care rămâne e acel dom. În cazul structurii de impact Chicxulub, din Mexic, aceasta reprezintă evenimentul care a dus la dispariția dinozaurilor.

Structura Deniliquin se întinde pe o suprafață de 520 de kilometri

Între 1995 și 2000, cercetătorul Tony Yeates a sugerat că tiparele magnetice de sub Bazinul Murray, Australia, reprezintă o structură de impact ascunsă. O analiză a datelor geofizice din zonă, realizată în perioada 2015 – 2020 a confirmat existența unei astfel de stucturi.

Datele magnetice au dezvăluit un tipar simetric al unei structuri de impact. O zonă magnetică centrală corespunde cu o deformare care există la 30 de kilometri adâncime, deasupra unui dom seismic definit. Vârful domului e cu 10 kilometri mai superficial decât suprafața înregistrată în mantaua locală.

În acest moment, cele mai multe dovezi care indică această descoperire surprinzătoare sub Australia se bazează pe date geofizice. Pentru a dovedi impactul, sunt necesare dovezi fizice ale șocului. Acestea pot fi adunate doar cu ajutorul unui proiect de foraj în adâncimea structurii.

Experții cred că structura Deniliquin a avut loc în partea estică a continentului Gondwana, înainte ca acesta să se împartă în mai multe continente. E posibil ca impactul asteroidului să fi dus la dispariția în masă înregistrată în urmă cu 445 – 443 de milioane de ani. A fost urmată de o perioadă de glaciațiune ce a durat milioane de ani. În această perioadă, 85% din speciile planetei au dispărut.

E posibil ca structura Deniliquin să fie chiar mai veche și să fi avut loc în urmă cu 514 milioane de ani.

Curent cauzat de o furtună solară, similară cu cea care s-ar putea izbi de Pământ