Africa se rupe în 2, susțin experții. Ce s-ar putea întâmpla pe planetă când continentul se va despica

Potrivit experților, Africa se rupe în 2, fenomen ce va produce schimbări semnificative pe Pământ pe viitor. Africa e al 2-lea cel mai mare continent de pe planetă.

Publicat: 9 martie 2023, 12:33

Africa se despică treptat și va ajunge să formeze 2 continente separate pe viitor, susțin experții. Al 2-lea cel mai mare continent din lume, după Asia, va deveni 2 mari mase de pământ, cu un nou ocean între ele.

Ruperea totală va avea loc în 5-10 milioane de ani, scrie The Sun

Fenomenul e cauzat de mișcarea plăcilor tectonice, care se găsesc în adâncurile continentului african.

Africa se rupe în 2, susțin experții

Timp de aproape 30 de milioane de ani, placa tectonică arabă s-a îndepărtat treptat de Africa. Fenomenul a dus la apariția Mării Roșii și a Golfului Aden. Placa somaleză, din estul Africii, se îndepărtează și ea de placa nubiană. Aceste 2 plăci tectonice sunt considerate, de obicei, drept placa africană.

Africa se rupe în 2 din cauza unui fenomen concentrat în zona East African Rift System (EARS). EARS e o falie continentală care trece prin numeroase țări africane. Printre acestea se numără Etiopia, Kenya și Tanzania.

Falia a început să se formeze în urmă cu 22-25 de milioane de ani. Placa somaleză se îndepărtează de cea nubiană cu 6-7 milimetri pe an, potrivit unui studiu. Experții au analizat mișcarea plăcilor tectonice de sub Africa de mai multe decenii. Abia în ultimii ani au măsurat ritmul la care se rupe continentul african.

Cu ajutorul măsurătorilor obținute prin satelit, experții pot observa acum geneza lentă a unui nou ocean, creat de faptul că Africa se rupe în 2.

„Acesta e singurul loc de pe Pământ în care poți studia cum o falie continentală devine o falie oceanică,” a declarat Christopher Moore, din cadrul Universității din Leeds.

Un nou ocean se va forma atunci când Africa se va rupe

Când ruperea continentului african se va termina, se va forma un ocean între placa somaleză și cea nubiană, potrivit estimărilor experților.

„Golful Aden și Marea Roșie vor inunda din partea regiunii Afar, în Valea Faliei din estul Africii, și vor deveni un nou ocean. Acea parte din estul Africii va deveni propriul continent mic,” a declarat ken Macdonald, din cadrul Universității din California, pentru NBC, ce a vorbit despre cum Africa se va rupe în 2.

„Putem vedea că acea crustă oceanică a început să se formeze, pentru că e diferită față de crusta continentală, din punct de vedere al compoziției și densității,” a continuat Moore.

Rămâne de văzut cum va evolua continentul pe viitor. Mișcarea plăcilor tectonice e lentă și schimbările mari au loc de-a lungul a milioane de ani. Această mișcare duce și la unele dintre cele mai devastatoare cutremure din lume.

Recent, experții au detectat și un nou strat în crusta Pământului, ce se află sub plăcile tectonice. Acesta e compus din roci parțial topite. Această descoperire poate ajuta specialiștii să afle mai multe informații despre mișcarea plăcilor tectonice, ce creează munți și cutremure. În plus, această mișcare contribuie și la formarea mediilor cu elementele și condițiile chimice și fizice pentru a susține viața pe Pământ.

Imagine digitală cu un termometru, cu lichid albastru, peste harta Europei în roșu, similar cu valul de căldură din Europa