Calea Lactee va fi vizibilă cu ochiul liber în curând. Când poți vedea fenomenul inedit

Potrivit experților, Calea Lactee va fi vizibilă cu ochiul liber în această vară, în anumite perioade cheie din următoarele luni.

Publicat: 3 iulie 2024, 12:13 / Actualizat: 3 iulie 2024, 13:13

În emisfera nordică, în lunile iulie și august e cea mai bună perioadă pentru a vedea cu ochiul liber centrul luminos al Căii Lactee, galaxie din care face parte și Sistemul Solar în care se află Pământul.

Dar pentru a vedea acest fenomen, sunt importanți mai mulți factori, scrie Live Science.

Dacă permit condițiile meteo și cerul e liber, pot fi văzute și miliarde de stele pe cerul nopții.

Calea Lactee va fi vizibilă cu ochiul liber în curând

Pentru a vedea Calea Lactee fără telescop, doritorii trebuie să se ducă în locuri izolate, în care nu există poluare cu lumină. În plus, e necesar ca nici lumina Lunii să nu fie foarte puternică. Ca urmare, în timpul verii, fenomenul e vizibil doar aproximativ 10 zile pe lună.

Calea Lactee va fi vizibilă cu ochiul liber în această vară, dar doar în locațiile în care nu există alte surse de lumină. Și la câteva ore după apus. Teoretic, Calea Lactee e vizibilă în emisfera nordică din martie până în septembrie. În emisfera sudică, fenomenul e vizibil din februarie până în martie.

Dar cea mai bună perioadă e în timpul verii. Latitudinea contează atunci când vine vorba de vizibilitatea acestui fenomen. În mod obișnuit, din martie până în iunie, vizibilitatea cea mai mare e dimineața devreme. Din iulie până la începutul lunii octombrie, vibilitatea e cea mai mare noaptea târziu.

Ideal e să încerci să vezi Calea Lactee în cele 10 nopți din apropierea Lunii Noi. Experții recomandă perioada cu 3 zile înainte de Luna Nouă și săptămâna de după.

În acest an, Calea Lactee va fi cea mai vizibilă în perioadele 28 iunie – 8 iulie, 28 iulie – 7 august, 26 august – 6 septembrie, 24 septembrie – 5 octombrie.

Condițiile meteo trebuie să fie favorabile pentru a vedea Calea Lactee

În iulie și august, există posibilitatea să vezi Calea Lactee cu ochiul liber și în apropierea apusului și răsăritului. Dar, pentru a vedea galaxia, condițiile meteo trebuie să fie favorabile și e nevoie de întuneric complet.

În plus, trebuie să aștepți ca ochii tăi să se ajusteze la întuneric cel puțin 20 de minute. Ca urmare, nu trebuie să te uiți în telefon sau la orice altă sursă de lumină artificială. Pe Internet, există platforme pe care le poți accesa pentru a găsi locurile izolate și întunecate în care Calea Lactee va fi vizibilă.

Deși galaxia va fi vizibilă și cu ochiul liber, utilizarea unui telescop sau a unui binoclu poate ajuta. În funcție de locația pe Pământ, vezi galaxia la diferite unghiuri. De exemplu, punctul maxim al constelației Săgetător va fi la unghiuri diferite pe cer. În această constelație se află și gaura neagră masivă din centrul galaxiei noastre.

Gaura neagră are un diametru de 25.4 milioane de kilometri și se află la o distanță de 25.800 de ani-lumină. Surprinderea acestui obiect cosmic e similară cu surprinderea unei mingi de tenis pe Lună.

Explozie cosmică, precum cea unică în viață, în nuanțe de albastru, pe fundal negru