Cum pot galaxiile să polueze universul. Experții au surprins imagini cu fenomenul neașteptat

Experții au descoperit cum pot galaxiile să polueze universul, într-un fenomen care explică unele dintre particularitățile cosmosului.

Publicat: 25 iunie 2024, 7:23 / Actualizat: 25 iunie 2024, 12:57

O echipă internațională a studiat galaxia NGC 4383, ceea ce a dezvăluit un flux de gaze atât de mare încât ar avea nevoie de 20.000 de ani ca lumina să treacă dintr-o parte în alta. Potrivit lui dr. Adam Watts, conducătorul studiului, fluxul ar fi rezultatul unor explozii stelare puternice în regiunile din mijlocul galaxiei.

Acestea pot evacua cantități enorme de hidrogen și elemente mai grele, scrie Phys.org

Masa care a fost emisă acum e echivalentul a 50 de milioane de stele de mărimea Soarelui.

Cum pot galaxiile să polueze universul

Oamenii de ştiinţă au creat prima hartă de înaltă rezoluţie a unei explozii galactice de dimensiuni gigantice. Aceasta oferă informaţii despre modul în care spaţiul dintre galaxii este poluat cu substanţe chimice, informează DPA, scrie AGERPRES.

Astronomii au studiat galaxia NGC 4383, ce e situată în Roiul Fecioarei, pentru a analiza cum pot galaxiile să polueze universul.

Experții au surprins un flux de gaz atât de mare încât lumina ar avea nevoie de 20.000 de ani pentru a îl străbate de la un capăt la celălalt.

Descoperirea lor a fost publicată în revista Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Află și unde se găsește cea mai mare galaxie „moartă” descoperită de James Webb.

„Se cunosc foarte puţine lucruri despre fizica fluxurilor de gaze şi proprietăţile lor. Pentru că fluxurile de gaze sunt foarte greu de detectat”, a spus profesorul Watts.

„Gazul ejectat este destul de bogat în elemente grele. Care ne oferă o perspectivă unică asupra procesului complex de amestecare dintre hidrogen şi metale în gazul care se scurge”, a adăugat el.

În acest caz, oamenii de ştiinţă au detectat oxigen, azot, sulf şi multe alte elemente chimice. Astfel, au reușit să studieze cum pot galaxiile să polueze universul.

Fluxurile de gaz reglementează viteza şi durata de timp în care galaxiile pot continua să formeze stele. Gazul ejectat poate polua spaţiul dintre stele în cadrul unei galaxii, precum şi între galaxii, pentru totdeauna.

Experții au creat o hartă explozia galactică

O hartă de înaltă rezoluţie a fost creată cu ajutorul datelor transmise de programul MAUVE, condus de doi cercetători de la ICRAR, Barbara Catinella şi Luca Cortese.

MAUVE este un program de mare amploare care se desfăşoară la Very Large Telescope (VLT). Acesta e administrat de Observatorul European de Sud în nordul statului Chile.

„Am proiectat MAUVE pentru a investiga modul în care procesele fizice, cum ar fi fluxurile de gaze, ajută la oprirea formării de stele în galaxii”, a declarat Barbara Catinella, ce a făcut parte din studiul care a investigat cum pot galaxiile să polueze universul.

Află și când s-ar fi „trezit la viață” gaura neagră din centrul Căii Lactee.

„NGC 4383 a fost prima noastră ţintă, deoarece bănuiam că se întâmplă ceva foarte interesant acolo. Dar datele obţinute ne-au depăşit toate aşteptările. Sperăm că, în viitor, observaţiile făcute de programul MAUVE vor dezvălui importanţa pe care o au fluxurile de gaze în Universul local, cu detalii deosebite”, a adăugat ea.

Explozie cosmică, precum cea unică în viață, în nuanțe de albastru, pe fundal negru