A fost descoperită cea de-a 6-a extincție în masă, ascunsă până acum. De ce a fost cauzată

A fost descoperită cea de-a 6-a extincție în masă, ce a fost ascunsă până acum. Dispariția în masă a avut loc în urmă cu 550 de milioane de ani și ar fi fost primul eveniment de acest gen din istoria planetei.

Publicat: 19 noiembrie 2022, 11:15

În urmă cu 550 de milioane de ani, în era Ediacarană (Neoproterozoic), s-a dezvoltat viața în oceanele Pământului, la un ritm mult mai rapid decât în trecut. Printre cele mai cunoscute specii din acea perioadă se numără viețuitoarele Petalonamae, Kimberella și strămoșii meduzelor.

După această dezvoltare, 80% din viața de pe Pământ a dispărut. În plus, nu au fost găsite fosile din acea perioadă până acum, scrie LiveScience

Un nou studiu sugerează că lipsa acestor fosile indică prima extincție în masă din istoria Pământului.

A fost descoperită cea de-a 6-a extincție în masă, ascunsă până acum

Potrivit studiului, aceste comunități de viețuitoare au fost ucise de o scădere globală a nivelului de oxigen. Cercetarea poate fi utilă și pentru înțelegerea ecosistemelor din oceane de acum, ce sunt amenințate de activitatea umană.

„Aceasta reprezintă cea mai veche extincție în masă recunoscută până acum, de când studiem fosilele animale,” a declarat Scott Evans, conducătorul studiului, din cadrul Virginia Tech. „E consecvent cu toate extincțiile în masă importante, pentru că e legat de schimbarea climei.”

Cea de-a 6-a extincție în masă ar fi avut loc tot din cauza schimbării climei. Animalele de pe Pământ au trecut prin acest proces de mai multe ori. Cea mai cunoscută dintre ele e dispariția dinozaurilor. Atunci, aproximativ 75% din plantele și animalele de Pământ au murit.

Nu e prima dată când experții ridică semne de întrebare privind cea de-a 6-a dispariție în masă. Mai mulți specialiști au vorbit despre un declin semnificativ în diversitatea fosilelor de acum 550 de milioane de ani. Până acum, nu se știa dacă acest fenomen a fost cauzat de un eveniment de dispariție în masă.

O posibilă explicație e că trilobiții au început să concureze cu fauna din era Ediacarană. O altă explicație e că fauna din era Ediacarană s-a dezvoltat în continuare, dar nu existau condiții de fosilizare. Acum, experții cred că fenomenul a fost cauzat de cea de-a 6-a extincție în masă.

„Oamenii au recunoscut că s-a produs o schimbare în ecosistem în acea perioadă,” a declarat Evans. „Dar au existat întrebări semnificative privind care ar fi fost cauzele.”

Dispariția în masă ar fi fost cauzată de schimbarea nivelului de oxigen

Evans și colegii săi au creat o bază de date cu fosilele din acea perioadă, descrise în literatura de specialitate, în funcție de locație geografică, dimensiunea corpului și modul de hrănire. Din cele 70 de grupuri de acum 550 de milioane de ani studiate, doar 14 dintre acestea mai existau peste 10 milioane de ani.

Experții nu au observat schimbări privind modul de fosilizare sau cel de hrănire. În schimb, au observat un tipar după cea de-a 6-a extincție în masă. Viețuitoatele care aveau corpuri cu o suprafață mai mare în comparație cu volumul au supraviețuit. Astfel de corpuri permit viețuitoarelor să supraviețuiască în condiții cu un nivel de oxigen scăzut.

Acest lucru indică faptul că dispariția în masă a fost cauzată de oxigenul din ocean. Studiul a fost publicat în jurnalul Proceedings of the National Academy of Sciences.

Află ce animale ar putea să dispară până în 2050 – unele dintre cele mai cunoscute specii sunt în pericol.

„Am analizat tiparul de selecție. Ce a dispărut, ce a supraviețuit și ce s-a dezvoltat după extincție,” a declarat Shuhai Xiao, co-autorul studiului. „Se pare că organismele care nu au putut face față la un nivel scăzut de oxigen au fost eliminate.”

Femeie care face scufundări în ocean, cu o scoică mare în fața ei, diferită față de o specie „dispărută” de 30.000 de ani