Cea de-a șasea extincție în masă a început. Sute de mii de specii au dispărut deja

Cea de-a șasea extincție în masă a început, potrivit unui nou studiu ce estimează că sute de mii de specii au dispărut din perioada 1500 până acum.

Publicat: 18 ianuarie 2022, 13:59

În ultimele decenii, experții au tras un semnal de alarmă privind declinul în biodiversitatea faunei, la nivel global. Potrivit acestora, dispariția unui număr semnificativ de specii demonstrează că Pământul se află în a șasea extincție.

În ciuda numeroaselor dovezi, nu toți cred că acest fenomen îngrijorător are loc, potrivit Science Alert.

În plus, această extincție ar fi cauzată de activitatea umană din ultimele sute de ani, la nivel global, potrivit Daily Mail

Cea de-a șasea extincție în masă a început

Fenomenul va avea efecte semnificative pe întreaga planetă, potrivit experților. Există numeroase dovezi ce demonstrează că fenomenul are loc în acest moment. Deși acestea au fost documentate, încă nu sunt acceptate universal.

„Creșterea extraordinară a dispariției speciilor și scăderea abundenței a multor populații de plante și animale sunt foarte bine documentate, dar unii neagă că acest fenomen ar însemna extincția în masă,” a declarat Robert Cowie, cercetător în cadrul University of Hawai’i at Mānoa.

Potrivit unui studiu recent, cea de-a șasea extincție în masă a început deja, deși e negată.

Această negare e bazată pe o evaluare foarte subiectivă a crizei, ce se concentrează pe mamifere și păsări și ignoră nevertebratele, ceea ce, evident, reprezintă majoritatea biodiversității.

– Robert Cowie

În noul studiu, Cowie și echipa sa au studiat declinul populațiilor de nevertebrate, exemplare extrem de importante în lanțul trofic. Acestea nu au parte de aceeași atenție internațională precum mamiferele și animalele mai mari.

Potrivit datelor oficiale realizate de IUCN, din anul 1500, aproximativ 1.5% din speciile de mamifere și păsări studiate au dispărut. Experții susțin că această rată e normală pentru perioadele dintre extincțiile în masă.

Această estimare nu ia în considerare dispariția nevertebratelor. La acest nivel, potrivit studiului, se poate observa că cea de-a șasea extincție în masă a început. Secretul industriilor de petrol și gaze naturale a ieșit la iveală.

Experții cred că 7.5 – 13% dintre cele aproximativ 2 milioane de specii de plante și animale descoperite până acum au dispărut din anul 1500. Această estimare e mai mare decât cea oferită de IUCN:

„Includerea nevertebratelor a fost esențială în confirmarea faptului că suntem martori la începutul celei de-a șasea extincții în masă din istoria planetei Pământ,” a declarat Cowie.

Potrivit estimărilor, în ultimele 500 de ani, între 150.000 – 260.000 de specii au dispărut, la nivel global.

Elon Musk crede că toate speciile de pe Pământ riscă să dispară

După ce studiul despre cea de-a șasea extincție în masă din istorie planetei a devenit public, Elon Musk și-a exprimat opinia pe contul personal de Twitter.

Potrivit miliardarului, extincția în masă e inevitabilă, dar nu din motivele detaliate de experți.

„Există o șansă de 100% ca toate speciile să dispară, din cauza expansiunii Soarelui,” a scris Elon Musk pe Twitter.

Miliardarul are, însă, o soluție pentru cea de-a șasea extincție în masă – migrarea oamenilor către alte planete.

Nu e prima dată când Elon Musk vorbește despre viitorul omenirii. În decembrie 2021, după ce a fost numit Persoana Anului, el a propus crearea unui fel de „arca lui Noe din viitor”. Aceasta ar putea transporta animalele pe Marte, pentru a le salva de dispariția de pe Terra, scrie Daily Mail.

Mai mulți experți, din întreaga lume, au criticat planul lui Elon Musk.

Imagine cu tundra siberiană, ce ar putea să dispară, cu flori roșii și iarbă