Un studiu sugerează că nu un asteroid a dus la dispariția dinozaurilor. Care ar fi fost cauza reală

Un studiu recent sugerează că nu un asteroid a dus la dispariția dinozaurilor, ci o cauză complet diferită. Această teorie nu e cea principală în lumea științifică, însă.

Publicat: 29 septembrie 2022, 7:15

În urmă cu 66 de milioane de ani, un asteroid imens s-a izbit de Pământ. În urma impactului, a avut loc o furtună de foc imensă, ce a blocat razele Soarelui și a ucis dinozaurii, potrivit unei teorii acceptate de cei mai mulți experți.

Un nou studiu pune la îndoială această teorie, însă. Unii experți susțin că principala cauză pentru dispariția dinozaurillor nu a fost asteroidul, potrivit Yahoo News.

În schimb, aceștia cred că activitatea vulcanică a dus la extincția în masă a dinozaurilor.

Un studiu sugerează că nu un asteroid a dus la dispariția dinozaurilor

Experții care au realizat acest studiu susțin că erupții vulcanice în lanț au cauzat dispariția dinozaurilor și alte extincții din istoria planetei. Ei susțin că impactul asteroidului doar a înrăutățit situația.

Studiul a fost publicat în Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS). Potrivit acestuia, nu un asteroid a dus la dispariția dinozaurilor, ci activitatea vulcanică.

Acest tip de activitate vulcanică ar putea explica și alte extincții în masă, susțin experții.

„Toate celelalte teorii care au încercat să explice exact ce a ucis dinozaurii, inclusiv activitatea vulcanică, nu au mai fost băgate în seamă atunci când a fost descoperit craterul de impact Chicxulub,” a declarat Brenhin Keller, coautor al studiului și profesor în cadrul Universității Dartmouth.

Potrivit lui Keller, există puține dovezi de evenimente de impact similare care să fi coincis cu celelalte extincții în masă

„Deși e dificil să determinăm dacă o erupție vulcanică specifică a cauzat o extincție în masă specifică, rezultatele noastre sunt greu de ignorat atunci când vine vorba de rolul vulcanismului în extincție,” a continuat Keller.

Experții au descoperit că 4 din 5 extincții în masă au avut loc în același timp precum un anumit tip de activitate vulcanică. Aceasta poartă denumirea de „potop de bazalt”.

Aceste erupții au inundat arii vaste, chiar și continente întregi, cu lavă, timp de 1 milion de ani. În termeni geologici, această perioadă e scurtă. Unii experți cred că nu un asteroid a dus la dispariția dinozaurilor, ci acest fenomen.

Există dovezi care să susțină teoria unei activități vulcanice semnificative în perioada dispariției dinozaurilor

Potrivit experților, există dovezi pentru acest fenomen, în perioada în care au dispărut dinozaurii. Există regiuni întregi de rocă magmatică. Acestea poartă denumirea de „provincii magmatice mari”.

Pentru a intra în această categorie, o provincie magmatică trebuie să includă minim 100.000 de kilometri cubici de magmă. În comparație, erupția vulcanului Mount Saint Helens din 1980 a inclus mai puțin de 1 kilometru cubic de magmă. Astfel, experții cred că nu un asteroid a dus la dispariția dinozaurilor, ci această activitate vulcanică.

O serie de erupții din zona Siberiei a dus la cea mai distructivă din aceste extincții în masă. Evenimentul a avut loc în urmă cu 252 de milioane de ani. Vulcanii au emis o cantitate imensă de dioxid de carbon în atmosferă.

Erupțiile vulcanice din subcontinentul indian au produs dovezi similare – au dus la formarea platoului Deccan. Acestea ar fi avut loc în perioada dispariției dinozaurilor. Aceste erupții, precum impactul asteroidului, ar fi avut un efect global. Ar fi emis praf și gaze toxice în atmosferă, ce ar fi asfixiat dinozaurii și alte forme de viață. Au dus, în plus, la schimbarea climei pe termen lung.

Experții nu neagă impactul unui asteroid, dar ei cred că nu acesta a fost cauza principală, ci doar a înrăutăți situația provocată de activitatea vulcanică.

Femeie care face scufundări în ocean, cu o scoică mare în fața ei, diferită față de o specie „dispărută” de 30.000 de ani