Ce animale ar putea să dispară până în 2050. Unele dintre cele mai cunoscute specii sunt în pericol

Experții au dezvăluit ce animale ar putea să dispară până în 2050. După milioane de ani de evoluție, aceste specii ar putea să piară.

Publicat: 29 septembrie 2022, 7:14

Până acum, au avut loc 5 extincții în masă pe Pământ. Numeroși experți au avertizat că planeta se îndreaptă spre cea de-a 6-a extincție în masă, de această dată cauzată de activitatea umană care a schimbat clima și medii din întreaga lume.

Unii experți au sugerat că aproximativ 40% dintre speciile care se găsesc acum pe Pământ ar putea să dispară până în 2050, scrie Live Science

„E foarte probabil,” a declarat Nic Rawlence, director în cadrul Otago Palaeogenetics Laboratory. „Și dacă speciile nu vor trece prin extincția globală, e probabil ca acelea care nu se vor putea adapta la lumea noastră care se schimbă rapid nu vor mai exista pe zone atât de extinse, vor avea populații mai mici, vor dispărea în anumite zone și vor deveni disparute funcțional. Criza actuală de extincție poate nu a ajuns pragul celor 5 mari din trecut, dar clar spre direcția aia ne îndreptăm dacă nu facem ceva să o oprim.”

Ce animale ar putea să dispară până în 2050

Potrivit International Union for Conservation of Nature (IUCN), aproximativ 41.000 de specii (aproape o treime din cele descoperite până acum) sunt în pericol de dispariție. Numeroase specii și subspecii cunoscute se numără printre animalele pentru care riscul e cel mai mare.

Experții au dezvăluit ce animale ar putea să dispară până în 2050. Pragul se află la doar câteva decenii distanță.

Printre acestea se numără urangutanul de Sumatra (Pongo abelii) și leopardul Amur (Panthera pardus orientalis). Pe listă se află și elefantul de Sumatra (Elephas maximus sumatranus) și rinocerul negru, (Diceros bicornis). Caretul (Eretmochelys imbricata), tigrul Sunda (Panthera tigris sondaica) și gorila Gorilla gorilla diehli pot să dispară și ele.

Acestea sunt clasificate cu cel mai mare risc de dispariție, potrivit IUCN și WWF (World Wide Fund for Nature).

Multe dintre aceste animale se află într-un pericol atât de mare încât nu vor ajunge să supraviețuiască până în 2050. De exemplu, mai există doar 70 de specimene de laoparzi Amur în sălbăticie. Marsuinul de Pacific (Phocoena sinus) e cel mai rar mamifer marin din lume. În acest moment, experții estimează că mai există doar 10 exemplare în natură. Această specie e inclusă în topurile ce vorbesc despre ce animale ar putea să dispară până în 2050.

IUCN descrie speciile aflate în prag critic de dispariție drept „o categorie care include acele specii care au un risc extrem de ridicat de dispariție, rezultat al declinului rapid al populației de 80-90% în următorii 10 ani (sau 3 generații), o populație actuală mai mică de 50 de indivizi și alți factori”.

Peste 40% dintre speciile de insecte sunt pe cale de dispariție

În discuțiile despre ce animale ar putea să dispară în curând, puțini iau în considerare insectele. Acestea sunt, însă, o parte vitală a ecosistemelor din întreaga lume.

Și specii mai puțin cunoscute sunt pe cale de dispariție. Un studiu din 2019, publicat în Biological Conservation, a tras un semnal de alarmă. Potrivit acestuia, peste 40% dintre speciile cunoscute de insecte sunt pe cale de dispariție.

Potrivit experților, „practici mai sustenabile, bazate pe ecologie” trebuie să fie adoptate. Această strategie ar putea „încetini sau inversa tendințiele actuale”. În plus, ar putea „permite și recuperarea populațiilor de insecte care sunt în declin și poate oferi siguranță pentru serviciile vitale din ecosistem pe care le oferă”.

Pisică neagră cu portocaliu, similară cu cea mai bătrână pisică din lume, Flossie