Unde s-ar ascunde „al 6-lea simț” și ce poate face. Toate viețuitoarele ar avea această capacitate inedită

Experții au descoperit unde s-ar ascunde „al 6-lea simț”, de care ar fi capabile toate viețuitoarele de pe planetă, potrivit celor mai recente rezultate.

Publicat: 12 martie 2023, 10:27

Fiecare animal de pe Pământ ar avea sistemul molecular necesar pentru „al 6-lea simț”, adică abilitatea de a simți câmpul magnetic. Chiar și organismele care nu migrează sau navighează cu ajutorul acestei abilități ar avea potențialul de a o face.

Experții au testat teoria cu ajutorul musculițelor de oțet, scrie Science Alert

Cu ajutorul studiului, experții au identificat o moleculă ce s-ar găsi în toate celulele vii, care răspunde la sensibilitatea magnetică dacă e prezentă într-o cantitate îndeajuns de mare sau dacă celelalte molecule o ajută.

Unde s-ar ascunde „al 6-lea simț” și ce poate face

Noua descoperire sugerează că magnetorecepția e mult mai comună în cazul animalelor decât s-a crezut până acum. Dacă experții au dreptate, atunci poate fi o trăsătură antică extraordinară, deținută de aproape toate viețuitoarele vii.

Dincolo de unde s-ar ascunde „al 6-lea simț”, experții au vorbit și despre cum funcționează această abilitate. Chiar dacă există potențialul magnetorecepției, acest lucru nu înseamnă că toate animalele sau plantele pot simțu activ și urmări câmpurile magnetice. În schimb, rezultatele sugerează că celulele viețuitoarelor, inclusiv ale oamenilor, pot avea magnetorecepție.

„Cum simțim lumea externă, de la vedere, la auz, la atins, gust și miros, e un concept foarte bine înțeles,” a declarat Richard Baines, neurocercetător în cadrul Universității din Manchester.

Chiar dacă magnetorecepția nu e un simț activ pentru oameni, numeroase alte specii pot simți câmpul magnetic al Pământului. Printre acestea se numără pești, amfibieni, reptile, păsări și alte mamifere. Cu ajutorul acestui „al 6-lea simț”, ce s-ar ascunde în celule, ele pot detecta unde trebuie să ajungă când migrează.

„În contrast, care animale pot simți câmpul magnetic și cum răspund la el rămân necunoscute. Acest studiu a dus la un avans semnificativ în înțelegerea modului în care animalele simt și răspund la câmpuri magnetice externe – un câmp foarte activ și disputat,” a continuat Baines.

Această forță e invizibilă pentru specia umană. Ca urmare, a durat foarte mult timp pânâ când cercetătorii au observat-o.

Ce moleculă ar ajuta la magnetorecepție

Abia în anii 1960, cercetătorii au demonstrat că bacteriile pot simți câmpurile magnetice și se pot orienta în funcție de ele. În anii 1970, s-a descoperit că peștii și păsările migrează urmărind câmpul magnetic al planetei.

În cazul musculițelor de oțet, atunci când moleculele FAD sunt stimulate de lumină, acestea generează o pereche radicală de electroni. Electronii răspund la câmpurile magnetice.

În cel mai recent studiu, axat pe unde s-ar ascunde „al 6-lea simț”, experții au descoperit o moleculă numită Flavin Adenine Dinucleotide (FAD). Aceasta ar fi un magnetoreceptor. Molecula se găsește în toate celulele, la niveluri diferite. Cu cât e mai mare concentrația, cu atât cresc șansele să existe sensibilitate magnetică.

Alți experți cred că oamenii au un alt „al 6-lea simț”, numit propriocepția.

Descoperirea ar putea explica de ce celulele umane par să aibă sensibilitate la câmpul magnetic în laborator. Chiar și așa, acest lucru nu înseamnă că oamenii folosesc această funcție.

Chiar dacă oamenii au molecule FAD, nu avem un simț conștient al acestei forțe, spre deosebire de alte specii. Studiul a fost publicat în jurnalul Nature.

Câte zile petrec românii cu telefonul în mână pe lună. Puțini îți dau seama cât de mult timp pierd