Care e al șaselea simț, potrivit experților. Puțini știu la ce ajută propriocepția

Experții au dezvăluit care e al șaselea simț, de care puțini au auzit – propriocepția. Acest simț e extrem de important și specialiștii au identificat și genele care sunt asociate cu el.

Publicat: 14 decembrie 2022, 10:33

Pentru a coordona mișcările, corpul uman se bazează pe neuroni senzoriali din mușchi și articulații. Fără ei, creierul nu ar știi exact ce face corpul. Acum, experții au studiat genele care sunt legate de acest simț.

Echipa a fost condusă de Niccolo Zampieri. Studiul a fost publicat în jurnalul Nature Communications, scrie NeuroScienceNews

Mulți știu doar de 5 simțuri ale corpului – văzul, auzul, mirosul, gustul și atinsul – ce ne ajută să interacționăm cu mediul. Dar există alte simțuri, la fel de importante.

Care e al șaselea simț, potrivit experților

Potrivit experților, propriocepția ar fi al 6-lea simț al corpului.

„E datoria noastră să adunăm informații din mușchi și articulații, despre mișcările noastre, postura și poziția din spațiu. Și după aceea să comunicăm acest lucru către sistemul nervos  central,” a declarat dr. Zampieri. „Acest simț, numit propriocepție, e ceea ce permite sistemului nervos central să trimită semnalele corecte, prin neuronii motori, la mușchi, ca să putem face o anumită mișcare.”

Propriocepția, care e al șaselea simț, nu e conștient, spre deosebire de celelalte 5 menționate. Acesta ne ajută să nu cădem în întuneric, să ridicăm obiecte, chiar dacă nu ne uităm la ele.

„Oamenii care nu au propriocepție nu pot, de fapt, să aibă mișcări coordonate,” susține Zampieri. El și echipa sa au publicat un articol în care au descris semnalele moleculare din celule asociate cu acest simț. Astfel, ei vor să înțeleagă mai bine neuronii senzoriali proprioceptivi (pSN).

Celulele pSN se găsesc în măduva spinării. Aceștia sunt conectați prin fibre nervoase lungi cu organele Golgi din tendoane. Acestea monitorizează constant întinderea și tensiunea din fiecare mușchi al corpului. Celulele pSN trimit informații către sistemul nervos central. Informațiile sunt folosite pentru a controla activitatea neuronilor motori, pentru a putea face anumite mișcări.

„O condiție e ca pSN să se conecteze precis la diferiți mușchi din corp,” a declarat dr. Stephan Dietrich, membru al echipei. Până acum, nu se știau foarte multe lucruri despre programele moleculare care permit aceste conexiuni. Acesta a fost scopul studiului care a explicat și care e al șaselea simț.

Află și care e simțul secret din corp, ce influențează bunăstarea oamenilor.

„De asta am folosit studiul nostru pentru a căuta semnele moleculare care diferențiază pSN pentru mușchii abdominali, de pe spate și din membre, în cazul șoarecilor,” a continuat Dietrich.

Gene specifice sunt asociate cu propriocepția

Echipa a investigat ce gene din pSN sunt citite și transformate în ARN. „Am descoperit gene caracteristice pentru celulele pSN conectate la fiecare categorie de mușchi,” a declarat Dietrich.

„Am demonstrat și că aceste gene sunt deja active în stadiul embrionar. Și rămân active și după naștere,” a continuat Dietrich. Potrivit acestuia, sunt programe genetice fixe, care decid dacă un proprioceptor va inerva mușchii abdominali, ai spatelui sau din membre.

Cu acest studiu, experții au explicat care e al șaselea simț și cum funcționează mecanismul din spatele lui.

Află ce e misokinesia și de ce ar fi cauzată – fenomenul poate afecta 1 din 3 oameni.

„Știm că aceste proteine sunt implicate în ghidarea fibrelor nervoase în curs de dezvoltare la țintele lor în timpul dezvoltării sistemului nervos,” a continuat Dietrich.

Printre rezultatele surprinzătoare ale studiului s-a numărat și faptul că, în cazul șoarecilor care nu pot produce ephrin-A5, conexiunea dintre proprioceptori și mușchii din spatele picioarelor avea probleme.

Persoană cu pielea albastră, micro pe ochi, similară cu rudele din „familia avatar” din viața reală