Experții au descoperit un posibil secret al longevității. Ce se găsește în sistemul digestiv al centenarilor

Un nou studiu susține că un posibil secret al longevității persoanelor care au atins vârsta de 100 de ani ar avea legătura cu sistemul lor digestiv. Experții au studiat diferențele dintre centenari și restul populației și au ajuns la o concluzie surprinzătoare.

Publicat: 1 noiembrie 2021, 11:23

Potrivit unui nou studiu publicat în Nature, o particularitate a sistemului digestiv al centenarilor diferă de restul populației. Rezultatele indică un posibil factor ce ar putea influența longevitatea, însă sunt necesare alte studii pentru a trage o concluzie clară.

Până acum, au existat numeroase cercetări și teorii despre posibilul secret al longevității. Niciuna dintre ele nu a fost demonstrată până acum.

Noua cercetare a analizat bacteriile din sistemul digestiv din corpul centenarilor și a descoperit o diferență notabilă, scrie Daily Mail

Care ar fi un posibil secret al longevității centenarilor, potrivit unui nou studiu

Potrivit cercetării, centenarii au o bacterie unică în intestin. Odoribacteraceae, o familie de bacterii gram-negativă, oprește dezvoltarea altor tipuri de bacterii periculoase, susțin autorii studiului, cercetători din Japonia.

Odoribacteraceae fac acest lucru prin producerea unor acizi anti-microbieni unici. În experimente, s-a observat că bacteriile Odoribacteraceae erau prezente în intestinele centenarilor la un nivel mai ridicat decât cel al oamenilor ce au vârste de 80 de ani, precum și a adulților mult mai tineri.

Nu se știe exact de ce centenarii au un nivel mai mare al bacteriilor Odoribacteraceae, un posibil secret al longevității.

”E posibil ca factorii genetici și dieta să influențeze compoziția microbiotei din intestin,” a declarat Kenya Honda, profesor în cadrul Universității de Medicină Keio, din Tokyo.

Se poate ca aceste bacterii să fie moștenite, dar nu avem date care să indice această posibilitate.

– Kenya Honda

Nu se știe nici dacă numărul bacteriilor Odoribacteraceae crește după vârsta de 100 de ani sau dacă oamenii care au mai multe bacterii Odoribacteraceae au o probabilitate mai mare să atingă vârsta de 100 de ani.

Experții au descoperit, însă, că centenarii sunt mai puțin susceptibili la boli cronice legate de vârstă decât oamenii cu vârste sub 100 de ani, un posibil secret al longevității.

Cum au studiat experții flora intestinală

Pentru a studia flora bacteriană a centenarilor, experții au studiat 3 grupuri de cetățeni japonezi. 160 dintre aceștia împliniseră deja vârsta de 100 de ani, 112 aveau vârsta cuprinsă între 85 și 89 de ani și 47 de indivizi aveau între 21 și 55 de ani.

Experții au descoperit că flora bacteriană a centenarilor secreta un acid biliar unic, în comparație cu vârstnicii. E posibil ca acest factor să fie legat de acest posibil secret al longevității.

Alte studii au demonstrat că acidul, cunoscut și ca acid isoallo-lithocolic, are proprietăți antibacteriene. El ar avea un efect puternic asupra unor patogeni rezistenți la antibiotice. Printre acestea se numără Clostridioides difcile și Enterococcus faecium.

Există posibilitatea ca funcțiile metabolice ale acidului biliar să fie folosite pentru beneficii de sănătate. Sunt necesare mai multe studii pentru a valida conexiunea între acidul biliar și longevitate.

Rezultatele noastre arată o asociere între  Odoribacteriaceae și centenari. Deși sugerează că aceste bacterii care produc acid biliar ar putea contribui la o durată de viață mai mare, nu avem datele necesare pentru a arăta relația de cauză și efect între ele.

– Kenya Honda

Studiul despre un un posibil secret al longevității în cazul centenarilor a fost publicat în jurnalul Nature.

Persoană cu pielea albastră, micro pe ochi, similară cu rudele din „familia avatar” din viața reală