Câtă apă trebuie să bei pe zi, de fapt. Răspunsul la care puțini se așteaptă

Experții au dezvăluit câtă apă trebuie să bei pe zi, de fapt. Deși cantitatea recomandată e de 2 litri, aceasta nu ar fi potrivită pentru toți.

Publicat: 28 decembrie 2022, 14:33

Studiile din trecut, care susțin ideea de a consuma 2 litri de apă pe zi, s-au bazat pe afirmațiile participanților, o metodă care nu e foarte precisă. O nouă cercetare a vrut să exploreze cantitatea necesară exactă.

La studiu au luat parte 5.600 de persoane, de toate vârstele, din 26 de țări, scrie Science Alert

Experții le-au dat participanților câte 100 de mililitri de apă îmbogățiți cu 5% apă în care hidrogenul și oxigenul au fost înlocuite parțial cu un izotop folosit pentru urmărirea lichidului.

Cum au măsurat experții cantitatea de apă necesară în fiecare zi

Această apă e folosită des în experimente axate pe metabolism, pentru că oferă un mod de a urmări cât de rapid se mișcă elementele chimice prin corp. De cele mai multe ori, acest tip de apă include un izotop de hidrogen numit deuteriu. Acesta are un neutron în plus în nucleu. Ca urmare, atomii sunt de 2 ori mai grei decât un atom obișnuit de hidrogen.

Cu această metodă, experții au putut determina câtă apă trebuie să bei pe zi, de fapt. În urma introducerii procentului de 5% din apa cu izotop, lichidul oferit subiecților era cu 10% mai greu decât apa normală. Aceasta poate fi consumată în siguranță în cantități mici.

Apa grea a fost amestecată cu apă ce conținea un izotop de oxigen numit oxigen-18. Acesta are 8 protoni și 10 neutroni în fiecare atom.

„Dacă măsori ritmul la care o persoană elimină acei izotopi stabili prin urină, de-a lungul unei săptămâni, izotopul de hidrogen îți poate spune câtă apă înlocuiesc și eliminarea izotopului de oxigen ne poate spune câte calorii consumă,” a declarat Dale Schoeller, co-autor al studiului, expert în cadrul laboratorului Madison din Universitatea din Wisconsin.

Laboratorul a fost primul din lume care a folosit acest gen de apă în experimentele umane, în anii 1980. În cel mai recent studiu, publicat în Science, echipa de cercetare a descoperit că apa necesară în fiecare zi e diferită în funcție de vârstă, gen, nivel de activitate și climat. Astfel, câtă apă trebuie să bei pe zi depinde de acești factori.

„Studiul actual indică clar că o cantitate universală nu se aplică pentru toți, din punct de vedere al cantității de ape,” au scris experții în studiu. „Sugestia comună e că trebuie să bem 2 litri de apă pe zi, dar nu e susținută de dovezi obiective.”

Câtă apă trebuie să bei pe zi, de fapt

Schimbarea apei în organism era cea mai rapidă în cazul bărbaților cu vârsta de 20-30 de ani și în cazul femeilor de 20-55 de ani. După o anumită vârstă, aceste cifre scădeau. În cazul bărbaților, schimbarea avea loc după 40 de ani. În cazul femeilor, după vârsta de 65 de ani.

Trecerea a fost cea mai rapidă în cazul nou-născuților. Aproximativ 28% din apa din organism era înlocuită pe zi. În condiții similare, bărbații consumă cu aproximativ 0.5 litri mai mult decât femeile.

În studiul despre câtă apă trebuie să bei pe zi, experții au dat mai multe exemple. Un bărbat de 20 de ani, care nu e atletic, are o greutate de 70 de kilograme și locuiește într-o țară avansată cu umiditate de 50% și o temperatură medie de 10 grade Celsius, schimbarea apei în corp era de 3.2 litri pe zi.

Experții au dezvăluit recent și de ce îngheață apa fierbinte mai repede decât apa rece.

O femeie de aceeași vârstă, în aceeași locație, avea o cantitate de 2.7 litri de apă. Pentru fiecare 50 de kilograme în plus de greutate în corp, cantitatea crește cu 0.7 litri pe zi. O creștere de 50% în umiditate crește cantitatea cu 0.3 litri.

În studiu au existat și cazuri extreme. 13 femei au băut peste 7 litri de apă pe zi. Acestea erau, însă, fie atletele, fie însărcinate, fie locuiau în vreme cu temperaturi foarte ridicate. 9 bărbați au consumat peste 10 litri de apă pe zi. Din nou, aceștia erau foarte activi, atleți sau lucrau în apropiere de Pădurea Amazoniană, unde temperaturile și umiditatea sunt ridicate.

Ca urmare, cantitatea de apă pe care trebuie să o consumi depinde de gen, activitate zilnică, greutate și locație. În acest context, recomandarea de 2 litri nu se aplică tuturor.

Bărbat cu barbă roșcată care doarme cu un ursuleț în brațe. Experții cred că o nouă tehnologie poate să ajute oamenii să slăbească în timp ce dorm