NASA a restabilit contactul cu elicopterul Ingenuity, aflat pe Marte. Cât timp nu a putut fi accesat

NASA a restabilit contactul cu elicopterul Ingenuity, aflat pe Marte, la 2 zile după ce nu a mai putut fi accesat.

Publicat: 23 ianuarie 2024, 7:23

Comunicarea cu elicopterul a fost întreruptă săptămâna trecută, joi, când elicopterul a fost trimis „într-un scurt zbor vertical”. Acesta era menit să testeze sistemul după ce o aterizare anterioară neplanificată.

Roverul Perseverance, care transmite datele dintre elicopter și Pământ în timpul acestor zboruri, arăta că Ingenuity a atins altitudinea maximă stabilită, adică 12 metri, scrie NPR

În timpul aterizării, comunicarea dintre elicopter și rover a fost întreruptă.

NASA a restabilit contactul cu elicopterul Ingenuity, aflat pe Marte

NASA a restabilit contactul cu micul său elicopter Ingenuity, care se află pe Marte. Anunțul a fost făcut de agenția spațială sâmbătă, după ce o avarie neprevăzută i-a făcut pe specialişti să se teamă că elicopterul s-a defectat definitiv, informează AFP, scrie AGERPRES

NASA a restabilit contactul cu elicopterul Ingenuity, care seamănă cu o dronă mai mare. A devenit în 2021 primul dispozitiv motorizat care efectua un zbor pe o altă planetă.

Ingenuity a sosit pe Marte ataşat de roverul Perseverance. Acesta acţionează asemenea unui releu pentru transmiterea datelor între elicopter şi Terra. Misiunea sa este de a căuta urme de viaţă fosilă pe suprafaţa planetei Marte.

Comunicarea între elicopter şi rover a fost întreruptă brusc joi. În timpul celui de-al 72-lea zbor al lui Ingenuity.

”O veste bună azi”, a scris sâmbătă seară pe platforma X (fostă Twitter) Jet Propulsion Laboratory (JPL) al NASA, care gestionează activitatea elicopterului.

NASA a precizat că a fost restabilit într-un final contactul cu elicopterul după ce Perseverance a primit comanda de a ”efectua şedinţe de ascultare de lungă durată pentru a capta semnalul lui Ingenuity”.

Echipa care se ocupă de elicopter ”examinează noile date pentru a înţelege mai bine întreruperea bruscă a comunicaţiilor în timpul celui de-al 72-lea zbor”, a mai precizat laboratorul.

Ingenuity a parcurs 17 kilometri până acum

NASA a precizat anterior că zborul de joi avea drept scop ”verificarea sistemelor elicopterului, după o aterizare care a avut loc mai devreme decât era prevăzut în timpul zborului precedent”.

Ingenuity a atins o altitudine de 12 metri, a explicat NASA într-un mesaj publicat vineri seară. Dar ”în timpul coborârii, comunicaţiile între elicopter şi rover au fost sistate mai devreme, înainte de aterizare”.

JPL a anunţat vineri pe platforma X că roverul Perseverance nu poate comunica cu Ingenuity. Dar că specialiştii ”iau în considerare posibilitatea de a se apropia mai mult, în vederea unei inspecţii vizuale”. NASA a restabilit contactul cu elicopterul în 2 zile după ce comunicarea a fost întreruptă.

Nu este prima dată când NASA pierde contactul cu elicopterul. Anul trecut, nu a reuşit să stabilească legătură pe o perioadă de două luni.

Ingenuity cântăreşte doar 1.8 kilograme. A fost iniţial programat să decoleze doar de cinci ori, dar misiunea a depăşit toate aşteptările.

În total, elicopterul a parcurs circa 17 kilometri. Zboară până la o altitudine de 24 de metri.

Longevitatea acestui dispozitiv este remarcabilă, considerând mai ales că trebuie să supravieţuiască nopţilor glaciale şi să se reîncălzească graţie panourilor solare, care îi reîncarcă bateriile pe parcursul zilei.

Sonda Odysseus, de Intuitive Machines, cu care SUA au revenit pe Lună, cu Luna pe fundal