Telescopul James Webb a început cea mai riscantă etapă din misiunea spațială. Ce trebuie să facă instrumentul NASA de 10 miliarde de dolari

Telescopul James Webb a început cea mai riscantă etapă din misiunea sa, după ce a fost lansat în spațiu chiar pe 25 decembrie, în ziua de Crăciun.

Publicat: 30 decembrie 2021, 7:23

Telescopul Spațial James Webb a fost lansat pe data de 25 decembrie 2021. Instrumentul ar putea schimba astronomia și modul în care experții studiază spațiul. Acum, telescopul va începe cea mai riscantă etapă a misiunii sale.

Potrivit CBS News, scutul solar al telescopului, ce are 5 straturi și dimensiunea unui teren de tenis, e necesar pentru a preveni încălzirea elementelor optice ale instrumentului.

Abia atunci când acestea sunt îndeajuns de răcite (plus/minus 50 de grade de la 0 absolut sau 0 grade Kelvin), telescopul poate să detecteze lumina infraroșie emisă de prima generație de stele și galaxii.

Telescopul James Webb a început cea mai riscantă etapă din misiunea spațială

Deschiderea scutului solar e considerată cea mai riscantă etapă a misiunii de 10 miliarde de dolari. Dacă aceasta nu va funcționa așa cum au planificat experții, datele adunate de James Webb ar putea fi alterate.

Pentru a preveni o astfel de situație, au fost realizate mai multe teste la sol, înainte de lansare. Nu există, însă, garanții că această deschidere, pe care telescopul James Webb a început-o deja, va avea loc conform planului.

„Nu vrei să testezi prea mult, pentru că scutul solar e atât de fragil, dar l-am deschis de 3 sau 4 ori și ultima dată am avut succes și ne-am simțit foarte bine, ca urmare,” a declarat Bill Ochs, managerului proiectului din cadrul NASA.

Trebuie să funcționeze o singură dată și acest lucru va avea loc în orbită.

– Bill Ochs

Telescopul James Webb a început deja să deschidă scutul solar. Acesta a fost pliat cu grijă înainte de lansare. Paletele care țin membranele Kapton au fost rotite înspre corpul instrumentului. Pasul a fost necesar pentru ca telescopul să poată fi prins de racheta Ariane 5.

Vezi mai multe imagini cu telescopul James Webb în GALERIA FOTO!

Telescopul James Webb, în laboratorul NASA; cu paletele galbene, margine neagră. Telescopul James Webb a început deschiderea scutului solar
Telescopul James Webb trebuie să fie lansat, înițial, la începutul anului / Profimedia Images

La 3 zile de lansare, au fost introduse comenzile pentru a roti prima paletă, aflată lângă oglinda principală a telescopului. Telescopul James Webb a început deschiderea și cea de-a doua paletă a fost rotită în partea stângă a oglinzii.. Recent, roverul Perseverance a făcut o descoperire notabilă pe Marte.

Scutul solar al telescopului James Webb a început procedura de deschidere

„Mutarea structurilor de palete începe seria de pași necesari pentru deschiderea scutului solar, ce va avea loc în următoarele 5 zile, un proces ce va determina abilitatea misiunii de a avea succes,” au scris reprezentanții NASA pe blog.

Dacă scutul solar nu va fi desfăcut corect, pentru e menține telescopul și instrumentele Webb extrem de reci, Webb nu ar fi capabil să observe universul așa cum a fost creat.

– NASA

Telescopul James Webb a început această serie de pași cu cele 2 palete. Un turn motorizat va fi extins în următoarele zile. El va ridica oglinda la 122 de centimetri distanță de segmentul de susținere al instrumentului.

În noaptea de Anul Nou, alte componente ale instrumentului, ce se află în apropierea paletelor, vor fi întinse.

În următoarele 2 zile, mai multe cabluri vor fi strânse, pentru a separa straturile scutului solar. Astfel, va există o mică distanță între fiecare strat. Dacă totul va merge conform planului, scutul solar va fi deschis complet pe 2 ianuarie.

„Doar scutul solar are 90 de cabluri, pe care dacă le-ai pune de la un capăt la altul, ar avea o lungime de 0.4 kilometri,” a declarat Paul Geithner, din cadrul proiectului. Recent, Elon Musk a fost criticat de utilizatorii din China din cauza sateliților Starlink care orbitează în jurul planetei.

Experții estimează că Telescopul James Webb, ce a începutul deschiderea scutului solar, va atinge punctul orbital final la 29 de zile de la lansare, adică pe 23 ianuarie. Acesta se află la 1.609.344 de kilometri distanță de Pământ. În următoarele 5 luni, diferitele segmente ale oglinzii vor fi aliniate în poziția optimă.

Ce se găsește în centrul Lunii. Cercetătorii au confirmat în sfârșit adevărul