Oamenii au lăsat tone de gunoi pe Marte în 50 de ani de explorare. Ce obiecte au rămas pe Planeta Roșie

Oamenii au lăsat tone de gunoi pe Marte în ultimii 50 de ani, pe parcursul a 14 misiuni robotice efectuate pe Planeta Roșie.

Publicat: 21 septembrie 2022, 14:16

Potrivit United Nations Office for Outer Space Affairs, țările au trimis 18 obiecte create de oameni pe Marte, de-a lungul a 14 misiuni diferite. Multe dintre aceste misiuni continuă. De-a lungul deceniilor, aceste misiuni au lăsat peste 7 tone de gunoi pe Marte.

În 2022, NASA a confirmat că Perseverance, roverul de pe Marte, a observat o bucată de gunoi care a fost lăsată pe planetă în timpul aterizării, scrie Science Alert

Nu e prima dată când oamenii au observat gunoi uman pe Marte.

Oamenii au lăsat tone de gunoi pe Marte în 50 de ani de explorare

Gunoiul de pe Marte provine din 3 surse principale: hardware aruncat, nave inactive și nave care s-au prăbușit. Fiecare misiune pe Marte are nevoie de un modul care protejează nava. Acest modul include un scut de căldură, pentru când nava trece prin atmosfera planetei, și o parașută și echipament de amartizare, pentru ca procesul să fie cât mai lin.

Cu aceste proceduri, oamenii au lăsat 7.1 tone de gunoi pe Marte. Nava desprinde bucăți din modul pe măsură ce coboară pe planetă. Acestea pot ajunge în diferite locații de pe planetă. E posibil ca scutul să ajungă într-o zonă complet diferită față de parașută.

Atunci când bucățile ajung pe planetă, se pot rupe în fragmente și mai mici. Acest lucru s-a întâmplat și în cazul roverului Perseverance în 2021. Aceste fragmente mici pot fi duse de vântul marțian în alte zone.

În 2012, Curiosity a observat gunoi de la vehiculul de amartizare. La fel s-a întâmplat și în cazul Opportunity (în 2005). Astfel, experții au estimat că oamenii au lăsat tone de gunoi pe Marte.

De-a lungul anilor, a fost descoperit mai mult gunoi de dimensiuni mici pe Marte. Pe 13 iunie 2022, Perseverance a surprins o pătură termică sclipitoare. Aceasta a fost prinsă de o piatră aflată la 2 kilometri distanță de locul amartizării.

Pe Marte se află 9 nave care nu mai sunt funcționale

În acest moment, pe Marte, există 9 nave care nu mai sunt funcționale. Acestea sunt sistemele de aterizare Mars 3, Mars 6, Viking 1, Viking 2, Beagle 2, Phoenix. Nici roverele Sojourner, Spirit și Opportunity nu mai sunt funcționale. Acestea ar fi intacte, deci e posibil să fie considerate relicve pe viitor, nu gunoi, potrivit Science Alert.

Oamenii de știință au estimat tone de gunoi lăsat pe Marte. O parte din el e compus din elemente folosite de nave. În iulie 2021, Perseverance a aruncat un burghiu pe suprafața planetei, pentru a-l înlocui cu unul nou.

În plus, există și nave care s-au izbit de suprafața planetei. Alte 4 nave au pierdut contactul înainte sau chiar după amartizare.

Recent, „pasageri clandestini” au fost surprinși lângă Stația Spațială Internațională – află ce erau, de fapt.

Aterizarea pe suprafața planetei e cea mai dificilă parte a unei misiuni pe Marte. Atunci când sunt adunate masele tuturor navelor care au ajuns pe Marte, rezultatul e de 9979 de kilograme. Atunci când sunt scăzute masele navelor funcționale (2860 de kilograme), rămân 7.119 de kilograme de gunoi pe Marte.

Pietre în zăpadă, similare cu meteoritul care arată ca o piatră