Perseverance a găsit o „comoară” de materie organică pe Marte. Ce au descoperit experții

Rover-ul Perseverance a găsit o „comoară” de materie organică pe Marte, într-o descoperire care a încântat experții.

Publicat: 17 septembrie 2022, 7:23 / Actualizat: 17 septembrie 2022, 12:18

Perseverance investiga zona unei delte antice de pe Marte când a găsit unele dintre cele mai importante mostre de până acum, în misiunea sa de a determina dacă a existat viață pe Planeta Roșie.

Unele dintre mostrele adunate de Perseverance includeau materie organică. Acest lucru sugerează că Craterul Jezero, în care s-ar fi aflat în trecut un lac și o deltă, ar fi putut avea și medii care susțineau viața, în urmă cu 3.5 miliarde de ani, scrie CNN

„Rocile pe care le-am investigat din delta au cea mai mare concentrație de materie organică pe care am descoperit-o până acum în misiune,” a declarat Ken Farley, din cadrul California Institute of Technology, ce participă la proiectul Perseverance.

Perseverance a găsit o „comoară” de materie organică pe Marte

Misiunea Perseverance a început pe Planeta Roșie în urmă cu 18 lui. Aceasta includea descoperirea semnelor vieții microbiene antice. Rover-ul adună mostre de roci ce ar fi putut conserva aceste biosemnături. În acest moment, a strâns 12 mostre de roci.

Locația deltei, din Craterul Jezero, ce se întinde pe 45 de kilometri, interesează experții NASA. Perseverance a găsit o „comoară” de materie organică în această zonă.

Formațiunea geologică are forma unui evantai. În trecut, aici ar fi existat un râu care curgea într-o deltă. Ca urmare a acestei istorii, rămășițe ale vieții de pe Marte ar fi rămas în roca sedimentară.

Perseverance a investigat craterul și a descoperit dovezi ale unor roci vulcanice. Aceasta e a 2-a campanie de analiză a deltei din ultimele 5 luni. În cadrul acesteia Perseverance a găsit straturi bogate de roci sedimentare. Acestea ajută experții să creeze și o imagine mai amplă a istoriei Planetei Roșii.

„Delta, cu rocile sale sedimentare diverse, oferă un contrast superb cu rocile vulcanice – formate din cristalizarea magmei – descoperite în crater,” a continuat Farley, după ce Perseverance a găsit o „comoară” de materie organică.

Materia organică ar putea indica prezența vieții antice pe Marte

Perseverance a folosit  instrumentul Scanning Habitable Environments with Raman & Luminescence for Organics & Chemicals (SHERLOC) pentru a analiza roca. Astfel, Rover-ul a descoperit materie organică în mostre.

Potrivit analizei, această materie organică ar fi compusă din molecule stabile de carbon și hidrogen. Moleculele organice reprezintă baza pentru formarea vieții. Ca urmare, faptul că Perseverance a găsit o „comoară” de materie organică a încântat experții.

Această materia organică ar putea indica faptul că a existat viață antică pe Marte.

„Chiar dacă detectarea acestei clase de materie organică nu înseamnă neapărat că sigur a existat viața pe Marte, acest set de observații începe să arate precum unele lucruri pe care le-am văzut pe Pământ,” a declarat Sunanda Sharma, expert în cadrul proiectului SHERLOC.

Recent, rover-ul Perseverance a făcut o altă descoperire neașteptată pe Marte.

„Pe scurt, dacă aceasta e o vânătoare de comori pentru semne potențiale de viață pe altă planetă, materia organică e o dovadă. Și găsim dovezi din ce în ce mai puternice pe măsură ce avansăm cu această campanie în deltă.”

Nicole Mann este prima femeie astronaut nativ americană din spațiu