Ford Nucleon, mașina cu propulsie nucleară, a fost proiectată în anul 1958 și avea un design cu totul deosebit. Mărimea propusă a mașinii a atras atenția experților, dincolo de design-ul care nu a putut fi construit nici până în ziua de azi.
Mașina cu motor nuclear inventată de Ford. Cum arată modelul din anii 1950 și ce s-a întâmplat cu el
În 1958, Ford a dezvăluit lumii mașina cu motor nuclear, numită Ford Nucleon. Producătorul său celebru voia ca vehiculul să parcurgă peste 8.000 de km neîntrerupt. Mașina a fost prezentată drept concept și nu a fost construită până acum.
Potrivit The Drive, Ford numea mașina Nucleon ”o capsulă de putere”. Își imagina că vehiculul va putea avea propulsie nucleară, într-un sistem similar cu cel al unei mașini hibride.
De-a lungul anilor, mașina a fost uitată de public. Ea continuă să fascineze fanii înfocați ai vehiculelor neobișnuite.
Cum arăta mașina cu motor nuclear inventată de Ford
În anul 1958, unii cetățeni din Statele Unite ale Americii aveau case ce primeau energie de la reactor nuclear, așa că ideea unei mașini ce funcționează pe aceleași principii nu părea o idee atât de bizară în acea perioadă, potrivit The Drive.
Mașina avea un design neobișnuit, mai ales pentru ambițiile sale de a avea propulsie nucleară. Prototipul avea o lungime de peste 5 m și o lățime de 2 m, dimensiuni similare cu cele ale vehicului Ford Maverick, cu o înălțime de puțin peste 1 m, similar cu Ford GT40.
Vezi mai multe imagini în GALERIA FOTO!
Conceptul Ford Nucleon nu a mai fost abordat după anul 1958. Tehnologia energiei nucleare nu e în stadiul în care poate propulsa o mașină produsă în serie.
”Centrul reactorului nuclear în sine (inclusiv protecția) pentru un mic reactor nuclear poate încăpea în compartimentul motorului a unei mașini personale, ceea ce ar genera îndeajuns de multă energie să propulseze un vehicul personal,” a declarat dr. L. Dale Thomas, director adjunct în cadrul Centrului de Cercetare a Propulsiei, din Universitatea din Alabama, despre mașina cu motor nuclear.
Dar partea dificilă e problema conversiei energiei. Reactorul nuclear va genera energie termică, ce trebuie să fie transformată în energie mecanică.
– Dale Thomas
Cum funcționează motorul neobișnuit
Motorul cu ardere internă și reactorul nuclear fac același lucru în cazul unei mașini. Ambele transformă energia termică în forță mecanică. Reactoarele nu sunt la fel de eficiente, pentru că presupun serie de conversii pentru a transforma energia termică în forță mecanică. Mașina cu motor nuclear nu poate fi eficientă, în acest punct.
”Conversiile de energie sunt ca cele de valută la aeroport – mereu pierzi,” a continuat dr. Thomas, despre vehiculul neobișnuit.
”Puterea nucleară mobilă la o dimensiune atât de mică nu era ceva fezabil în anii 50,” a continuat dr. Thomas. ”Și nu din cauza reactorului mic, pe care știm cum să îl construim și controla azi – uitați-vă la proiectul KRUSTY din cadrul NASA – ci mai degrabă din cauza conversiei energetice de la termic la mecanic și înlăturarea deșeurilor termice în acest plic geometric al unui vehicul personal.”
Ca urmare, Ford Nucleon nu reprezenta o variantă eficientă pentru un autoturism nici în 1958, nici în ziua de azi. Deși mașina cu motor nuclear al lui Ford a atras atenția de-a lungul timpului, rămâne momentan la stadiul de concept.