Cum ar afecta emisiile de dioxid de carbon Pământul. Ce se va întâmpla cu clima în doar câteva decenii

Emisiile de dioxid de carbon continuă să afecteze clima la nivel mondial și cercetătorii trag un nou semnal de alarmă despre cum vor influența emisiile din combustibili fosili întreaga planetă.

Publicat: 7 octombrie 2021, 14:52 / Actualizat: 7 octombrie 2021, 12:55

Potrivit unei echipe internaționale de cercetători, ce a studiat istoria nivelului de dioxid de carbon de pe Pământ pe o perioadă de 66 de milioane de ani, emisiile generate de combustibilii fosili vor afecta semnificativ clima. Ca urmare, planeta s-ar putea schimba considerabil.

Cu ajutorul acestui studiu, cercetătorii au vrut să atragă atenția asupra fenomenului și să înțeleagă mai bine legătura între nivelul de dioxid de carbon și climă. Ei au vrut să identifice cum s-au schimbat lucrurile din momentul în care Pământul încă era dominat de dinozauri, scrie Space.com

Prin această cercetare, experții trag un semnal de alarmă. Ei susțin că dacă nu se vor lua măsuri drastice pentru reducerea emisiilor din combustibilii fosili, nivelul de dioxid de carbon de pe Pământ va atinge pragul pe care l-a avut în urmă cu 50 de milioane de ani.

Cum ar afecta emisiile de dioxid de carbon clima Pământului

”Dacă vom permite creșterea utilizării combustibililor fosili, nepoții noștri ar putea avea de-a face cu un nivel de dioxid de carbon ce nu s-a mai văzut pe Pământ de 50 de milioane de ani, pe vremea când crocodilii trăiau în regiunea arctică,” a declarat conducătorul studiului, James Rae, cercetător în cadrul Universității St. Andrews, din Scoția.

Istoria nivelului de dioxid de carbon e păstrată în molecule și fosile microscopice. Cercetătorii le-au studiat pentru lucrarea actuală.

Potrivit rezultatelor, sunt necesare măsuri de amploare pentru reducerea emisiilor. Astfel ar putea fi prevenită o climă similară cu cea din perioada preistorică.

Vezi mai multe imagini în GALERIA FOTO!

Băiat ccare se află pe un teren arid, crăpat, lângă o barcă. El e îmbrăcat în albastru
Emisiile de dioxid de carbon afectează clima planetei / Shutterstock

”Dioxidul de carbon a mai schimbat o dată lumea,” a continuat Rae. Expertul a concluzionat că ”dacă nu reducem emisiile cât se poate de repede, acest lucru se va repeta.”

”De exemplu, ultima dată când nivelul CO2 era la fel de ridicat ca în ziua de azi, cantitatea de gheață care s-a topit a crescut nivelul mărilor cu 20 de m și era îndeajuns de cald încât creșteau fagi în Antarctica,” a continuat Rae.

Experții au analizat nivelul dioxidului de carbon din ultimii 15 ani

Studiul despre emisiile de dioxid carbon a fost publicat în jurnalul Annual Review of Earth and Planetary Sciences. Cercetătorii au analizat date din ultimii 15 ani. Unele dintre ele erau bazate pe studii ce s-au axat pe mostre de nămol antic de pe fundul mărilor.

Aceste mostre includeau fosile microscopice și molecule ce conțineau informații despre nivelul dioxidului de carbon. Mai mult, ofereau detalii despre condițiile de climă din trecut. Cu ajutorul datelor, experții au realizat o hartă a nivelului CO2 de-a lungul timpului. Ei au comparat această hartă cu cea a nivelului actual.

Nu e prima dată când experții atrag atenția asupra posibilelor efecte. Ei au vorbit despre modul în care emisiile de dioxid de carbon pot schimba radical clima și mediul. În ultimii ani, unele regiuni de pe Pământ s-au confruntat cu fenomene meteo extreme. Acestea ar putea deveni din ce în ce mai frecvente. Mai mult, unele orașe sunt deja în pericol să dispară în curând din cauza creșterii nivelului mărilor.

Bărbat în fața unui laptop, joacă jocuri video, mâna în sus. Laptopul e gri. Experții au analizat cum pot schimba jocurile video comportamentul jucătorilor