De ce ar fi dispărut mamuții și mastodonții, de fapt. De vină nu ar fi oamenii

O echipă de cercetători susține că a descoperit de ce ar fi dispărut mamuții și mastodonții. Deși până acum s-a crezut că speciile au fost vânate în exces de oameni, se pare că alta a fost cauza declinului populațiilor, potrivit unui nou studiu ce a analizat și efectul climei.

Publicat: 7 octombrie 2021, 15:04

Studiul oferă o alternativă la teoria potrivit căreia primii vânători ar fi vânat mamuții și mastodonții până la dispariție. Până acum s-a crezut că oamenii au reprezentat factorul principal. Se pare că evoluția climei a jucat un rol important în dispariția lor.

Riscul lor de dispariție a atins apogeul în urmă cu 2.4 milioane de ani, în jur de 160.000 – 75.000 de ani în urmă în Africa, Eurasia și America de Nord și America de Sud, potrivit analizei.

Această perioadă nu corespund cu dezvoltarea primilor oameni și capacitățile lor de a vâna pradă atât de mare cu arme din Epoca de piatră.

De ce ar fi dispărut mamuții și mastodonții în realitate

Studiul, realizat de Universitatea din Bristol, nu exclude complet teoria vânatului în exces. E posibil ca oamenii să fi omorât ultimele exemplare în urmă cu 10.000 de ani, potrivit Daily Mail

În schimb, echipa susține că e vină pentru dispariția mamuților și mastodonților a fost schimbarea climei. Experții au analizat schimbările notabile de la finalul Epocii de gheață.

”Datele noastre neagă anumite teorii privind rolul oamenilor arhaici în dispariția elefanților preistorici, din moment ce vânatul prăzii mari a devenit o parte vitală a strategiei de supraviețuire a strămoșilor noștri în urmă cu 1.5 milioane de ani,” a declarat dr. Zhang Hanwen, co-autorul studiului.

”Nu anticipam acest rezultat. Se pare că tiparul global al proboscidienilor în istoria geologică recentă poate fi reprodusă fără să luăm în considerare impactul diasporelor umane de la început.”

”Nu putem respinge complet intervenția umană,” a continuat Zhang despre studiul despre de ce ar fi dispărut mamuții și mastodonții. ”În scenariul nostru, oamenii moderni au început să locuiască pe fiecare continent după ce riscul de dispariție al proboscidienilor deja crescuse.”

”Un prădător social, ingenios, care se adaptează foarte ușor, așa cum e specia noastră, ar fi putut să fie factorul care a dat lovitura de grație.”

Mamuții și elefanții trăiau și în zona Marii Britanii în urmă cu 700.000 de ani

Un studiu din 2018 sugerează că oamenii moderni au ajuns în Eurasia acum 185.000 de ani, dar în numere mici. Cercetarea recentă sugerează că apogeul riscului dispariției proboscidienilor a avut loc cu 160.000 de ani în urmă pe acel continent. Această perioadă nu ar explica de ce ar fi dispărut mamuții.

În ziua de azi, ordinul proboscidienilor e compus din trei specii aflate pe cale de dispariție, în Africa și Asia. În trecut, ordinul era mult mai diversificat și includea mastodonți, mamuți și stegodonți.

În urmă cu 700.000 de ani, în Anglia trăiau trei tipuri de elefanți. Două specii de mamuți și o specie de elefanți supraviețuiau în regiunea respectivă.

”Remarcabil, pentru 30 de milioane de ani, în prima jumătate a evoluției proboscidienilor, doar două din opt grupuri au evoluat,” a declarat dr. Zhang.

Schimbarea climei cauzată de Epoca de gheață a afectat evoluția lor. Mamuții lânoși au evoluat pentru a face față noilor condiții de mediu extreme.

Azi mai există doar trei specii de elefanți în întreaga lume. Ordinul proboscidienilor a avut, la un moment dat, peste 160 de specii dispărute. Schimbările de climă explică de ce ar fi dispărut mamuții și mastodonții și celelalte specii, potrivit noului studiu. Cercetarea a fost publicată în jurnalul Nature Ecology & Evolution.

Statuia lui Leonardo da Vinci din Firenze, Italia, în tonuri albastre. Recent, experții au decis că vor să studieze ADN-ul lui Leonardo da Vinci