Astronomii au descoperit o „scurgere” în Calea Lactee. Ce se întâmplă în galaxia noastră

Astronomii au descoperit o „scurgere” în Calea Lactee, galaxia din care face parte și Pământul. Ei au descoperit un fenomen neobișnuit în gaura neagră care se află în centrul galaxiei.

Publicat: 15 decembrie 2021, 7:23

Astronomii au găsit dovezi că gaura neagră care se află în centrul Căii Lactee prezintă un fenomen neobișnuit. Aceasta are o masă de 4 milioane de ori mai mare decât cea a Soarelui și include material dintr-o explozie ce a avut loc în urmă cu mii de ani.

Găurile negre folosesc gravitația pentru a atrage material, precum gazul interstelar, potrivit CNN. Materialul e atras într-un disc aflat în jurul găurii negre.

Materialul se încălzește rapid și explodează departe de gaura neagră în jeturi care zboară în spațiu la o viteză care se apropie de viteza luminii.

Astronomii au descoperit o „scurgere” în Calea Lactee

Gerald Cecil, profesor din cadrul Universității din Carolina de Nord, a cercetat dacă există alte jeturi emise de gaura neagră, în direcția opusă.

Cu ajutorul datelor obținute prin intermediul telescoapelor de pe Pământ și din spațiu, Cecil a detectat o bulă de gaz invizibilă. Aceasta s-ar fi format la o distanță de 35 de ani-lumină distanță de gaura neagră.

El a descoperit și o altă bulă de gaze, la o distanță de 15 ani-lumină. Atunci când jetul trece prin norii de gaze din galaxie, aceștia se dilată din cauza căldurii.

Astronomii au descoperit o „scurgere” în Calea Lactee cu ajutorul acestor date.  Materialul din acești nori duc la îndoirea jetului, ce se desprinde în mai multe raze.

Aceste raze au dus la dilatarea bulelor de gaz, ce se extind pe o distanță minimă de 500 de ani-lumină. Această descoperire a permis experților să recreeze fenomene similare din trecut.

La fel ca în arheologie, cauți și cauți pentru a găsi artefacte mai vechi, până ajungi la rămășitele unei civilizații importante.

– Gerald Cecil

Cecil și colegii săi au creat modele pe calculator cu aceste jeturi din Calea Lactee. Astfel, ei au reprodus datele adunate cu ajutorul telescoapelor, prin care astronomii au descoperit o „scurgere” în galaxie.

Gaura neagră din centrul galaxiei e, momentan, „oprită”, susține Cecil. Dacă va fi activată din nou, jetul o să apară din nou. Astronomii vor putea observa pe ce distanță se va întinde această „scurgere”.

Cum a fost descoperit obiectul misterios ce emite semnalele din Calea Lactee

Dincolo de faptul că astronomii au descoperit o „scurgere” în Calea Lactee, ei au detectat în acest an și obiectul ce ar putea emite semnalele misterioase găsite în ultimul deceniu.

Obiectul ce ar emite semnalele radio misterioase din Calea Lactee a fost observat inițial în timpul unui studiu al cerului cu ajutorul telescopului radio Square Kilometre Array Pathfinder, din Australia (cunoscut și sub denumirea de ASKAP), ce are 36 de antene de satelit, și telescopul din cadrul Observatorului Murchison Radio-astronomy.

În studiu au fost incluse și telescopul Parkes și telescopul MeerKAT. Parkes nu a reușit să detecteze sursa, însă.

„După aia am încercat telescopul radio MeerKAT, din Africa de Sud, care e mai sensibil. Pentru că semnalul era intermitent, l-am observat timp de 15 minte la câteva săptămâni, în speranța că îl vom revedea,” a declarat Tara Murphy, expertă în astronomie.

Potrivit lui Murphy, semnalele radio misterioase din Calea Lactee pot fi detectate mai bine cu ajutorul unor telescoape puternice. Printre aceste se numără Square Kilometre Array.

Tunel din aur, cu hieroglife, din Valea Regilor, Egipt. Arheologii care căutau mormântul Cleopatrei au descoperit un tunel miracol