Cea mai puternică explozie cosmică ar fi fost descoperită. Când a avut loc fenomenul similar cu Big Bang-ul

Experții cred că au găsit cea mai puternică explozie cosmică până acum, cu excepția Big Bang-ului, evenimentul care ar fi creat universul.

Publicat: 11 noiembrie 2022, 7:23

Astronomii au observat o explozie de lumină cu energie semnificativă, ce ar putea fi cel mai mare eveniment de acest fel detectat până acum. Emisia de energie e cunoscută sub denumirea de izbucnire de raze gama (GRB).

Acesta e cel mai puternic tip de explozie observat în universul nostru de la Big Bang încoace, scrie Live Science

E posibil ca explozia să reprezinte momentul în care o stea aflată pe moarte s-a prăbușit într-o gaură neagră. Ca urmare, ar fi putut avea loc o explozie enormă supernova.

Cea mai puternică explozie cosmică ar fi fost descoperită

Explozia a primit denumirea GRB 221009A, cu porecla „the B.O.A.T.” (ce provine de la brightest of all time, în traduce cea mai luminoasă din toate timpurile). A fost observată inițial de telescoape ce pot observa razele gama și razele X, pe 9 octombrie. Printre acestea se numără Fermi Gamma-ray Space Telescope, din cadrul NASA.

După ce a fost observată cea mai puternică explozie cosmică, astronomi din întreaga lume s-au grăbit să observe repercusiunile unui asemenea eveniment. În următoarele zile, au avut loc mai multe observații.

Specialiștii estimează că GRB 221009A e de 10 ori mai luminoasă decât evenimente similare, susține Jillian Rastinejad, din cadrul Universității Northwestern.

„GRB 221009A a fost descoperită de mai mulți sateliți și a fost atât de luminoasă încât a declanșat Swift (telescop NASA) de mai multe ori. În mod obișnuit, evenimentele GRB îl declanșează o singură dată,” a declarat Wen-Fai Fong, din cadrul universității, despre cea mai puternică explozie cosmică.

„Fotonii au fost detectați din acest eveniment GRB, ce are mai multă energie decât produce Large Hadron Collider (LHC),” a declarat Rastinejad.

„Inițial, am suspectat că face parte din familia de emisii GRB din galaxia noastră. Dar comunitatea a putut obține o măsurătoare de distanță. Și a realizat că se afla în afara galaxiei,” a continuat Fong. „Comunitatea și-a dat seama că e un eveniment GRB extrem de luminos. De atunci au devenit lucrurile foarte interesante.”

GRB 221009A se află la 2.4 miliarde de ani-lumină de Pământ

Cea mai puternică explozie cosmică ar fi lăsat în urmă o gaură neagră sau o stea neutronică. Aceasta e nucleul unei stele care are masa unei stele de mărimea Soarelui. Dar are un diametru similar cu cel al unui oraș.

GRB 221009A se află la 2.4 miliarde de ani-lumină de Pământ, în constelația Sagitta. Experții cred că evenimentul a fost cauzat de o stea pe moarte, care a ajuns o supernovă. Astfel de evenimente GRB sunt asociate, de obicei, cu prăbușirea unei stele. Acest lucru are loc atunci când o stea imensă nu se mai poate susține singură împotriva colapsului gravitațional. Ca urmare, are loc o explozie cosmică,

În acest moment, experții nu au putut confirma originea GRB 221009A, cea mai puternică explozie cosmică de până acum.

„Ponind de la cantitatea imensă de energie emisă și durata lungă a exploziei, GRB 221009A a fost, cel mai probabil cauzată de prăbușirea unei stele imense, cu o masă de 30 de ori mai mare decât cea a Soarelui,” a declarat Brendan O’Connor, astronomul care a condus echipa care a detectat acest eveniment GRB.

„Dovada unei explozii stelare necesită detectarea unei supernove, după GRB. În acest moment, căutăm această supernova și folosim observatorul Gemini pentru a găsi dovada inițială.”

Imagine uimitoare cu Pământul și Luna, surprinsă de nava Orion. Cum arată de la sute de mii de kilometri distanță