Un semnal cauzat de un eveniment cosmic rar a ajuns pe Pământ. Fenomenul a avut loc la 8.5 miliarde de ani-lumină distanță

Un semnal cauzat de un eveniment cosmic rar a ajuns pe Pământ la începutul acestui an, deși fenomenul a avut loc în urmă cu 8.5 miliarde de ani.

Publicat: 26 decembrie 2022, 7:23

O sclipire extrem de luminoasă a apărut pe cer în luna februarie și experții au, în sfârșit, o explicație pentru ea. Potrivit astronomilor, aceasta a fost rezultatul unei stele care s-a apropiat prea mult de o gaură neagră masivă.

În urma acestei apropieri, steaua a fost ruptă și înghițită de gaura neagră. Evenimentul cosmic rar a avut loc la o distanță incredibilă de 8.5 miliarde de ani-lumină de Pământ, potrivit CNN.

În acea perioadă, universul încă era în primele faze de formare. Fenomenul a atras atenția experților și a ridicat mai multe semne de întrebare.

Un semnal cauzat de un eveniment cosmic rar a ajuns pe Pământ

Semnalul exploziei luminoase a fost numit AT 2022cmc. Inițial, a fost detectat de Observatorul Palomar, din cadrul Institutului de Tehnologie din California, pe 11 februarie. Atunci când o stea e ruptă de puterea gravitațională a unei găuri negre, fenomenul e considerat un eveniment de perturbare în valuri. Astronomii au observat evenimente violente similare și în trecut, dar AT 2022cmc e considerat mai luminos decât cele descoperite până acum. În plus, se află și la cea mai mare distanță înregistrată până acum pentru un astfel de proces.

Acest eveniment cosmic rar a cauzat un semnal puternic, ce a ajuns și pe Pământ, de unde a fost detectat de un observator. Astronomii cred că gaura neagră a înghițit steaua. În acel moment, a degajat o cantitate enormă de energie și a trimis un curent de material în spațiu, cu o viteză apropiată de cea a luminii.

E posibil ca AT 2022cmc să fi părut atât de strălucitor pe cer pentru că a fost îndreptat către Pământ.

Descoperirea ar putea dezvălui mai multe detalii despre cum cresc găurile negre supermasive. În plus, astronomii pot descoperi informații noi despre modul în care găurile negre înghit stele și alte obiecte stelare.

Recent, 2 studii separate care detaliază fenomenul au fost publicate în Nature Astronomy și în Nature.

În mod obișnuit, exploziile de raze gama explică unele dintre cele mai strălucitoare semnale de pe cer. Acestea sunt emise când o stea imensă moare. Acum, un semnal cauzat de un eveniment cosmic rar a ajuns pe Pământ.

„Exploziile de raze game sunt suspecții obișnuiți pentru astfel de evenimente,” a declarat dr. Benjamin Gompertz. El e co-autorul studiului ce a apărut în Nature Astronomy. El a condus analiza de comparație cu razele gama.

Fenomenul a fost extrem de puternic

„Dar, pe cât sunt de luminoase, există o cantitate limitată de lumină emisă de o stea când moare. Pentru că AT 2022cmc a fost atât de luminoasă și a durat atât de mult, am știut că ceva extrem de mare trebuie să se afle în spatele fenomenului. O gaură neagră supermasivă,” a declarat Gompertz.

Astronomii au folosit Neutron star Interior Composition ExploreR (NICER), un telescop axat pe razele X, pentru a analiza fenomenul, un semnal cauzat de un eveniment cosmic rar a ajuns pe Pământ.

Experții au concluzionat că AT 2022cmc a fost „de 100 de ori mai puternic decât cea mai puternică reacție cu raze gama” observată până acum, potrivit lui Dheeraj Pasham, ce a condus studiul publicat în Nature Astronomy.

Inițial, steaua a fost ruptă de gaura neagră. După aceea, bucăți din ea au fost atrase în gaura neagră. Razele X extreme emise de eveniment au fost create atunci când steaua a căzut în gaura neagră. Astfel, un semnal cauzat de un eveniment cosmic rar a ajuns pe Pământ.

După ce observatorul a detectat semnalul, alte zeci de telescoape s-au concentrat pe AT 2022cmc. Ca urmare, experții au avut o imagine detaliată a evenimentului rar.

Observatorul din Chile a putut determina distanța evenimentului față de Pământ. Telescopul Hubble a surprins lumina infraroșie emisă de eveniment. Telescoapele din New Mexico au detectat undele radio.

„Ultima dată când cercetătorii au descoperit un astfel de curent a avut loc în urmă cu mai bine de 10 ani,” a declarat Michael Coughlin, din cadrul Universității din Minnesota.

Logo-ul NASA, pe fundal cu cer albastru. NASA și Pentagonul vor să construiască o rachetă cu propulsie nucleară