Astronomii au descoperit „bătăi de inimă” radio în spațiu. De unde ar proveni semnalul inedit

Astronomii au descoperit „bătăi de inimă” radio în spațiu, în cadrul unui semnal inedit ce pare să aibă un ritm specific.

Publicat: 14 iulie 2022, 16:01

Astronomi din cadrul MIT, în colaborare cu experți din cadrul mai multor universități din Canada și SUA au detectat un semnal radio bizar, dintr-o galaxie îndepărtată. Acesta pare să aibă un ritm care se repetă în mod regulat.

Acesta a fost clasificat drept un semnal radio rapid. În această categorie sunt incluse undele radio din surse astrofizice necunoscute. De obicei, durează câteva milisecunde, potrivit MIT News

Noul semnal durează până la 3 secunde, adică aproape de 1.000 de ori mai lung decât semnalul radio rapid obișnuit.

Astronomii au descoperit „bătăi de inimă” radio în spațiu

În aceste 3 secunde, echipa a descoperit unde radio care se repetă la fiecare 0.2 secunde, într-un tipar periodic. Acesta a fost asemănat cu bătăile inimii.

Astronomii care au descoperit „bătăi de inimă” radio în spațiu au numit semnalul FRB 20191221A. În acest moment, e cel mai lung semnal radio rapid, cu cel mai clar tipar, descoperit până acum. Astfel de emisii radio ar putea desluși un „vechi mister cosmic”.

Sursa semnalului se află într-o galaxie îndepărtată, care se află la câteva miliarde de ani-lumină distanță de Pământ. Nu se știe exact care e sursa. Astronomii cred, însă, că semnalul ar putea fi emis fie de către un pulsar radio, fie de un magnetar. Ambele sunt incluse în categoria stelelor neutronice. Astfel de obiecte cosmice sunt, de fapt, nuclee ale unor foste stele gigant, care se mișcă foarte repede și sunt extrem de dense.

„Nu există prea multe lucruri în univers care emit strict semnale radio periodice,” a declarat Daniele Michilli, din cadrul MIT. „Exemplele pe care le știm în galaxia noastră sunt pulsar radio și magnetar, care se rotesc și produc emisii similare cu cele ale unui far. Și credem că noul semnal poate fi un magnetar sau pulsar pe steroizi.”

Astronomii care au descoperit „bătăi de inimă” radio în spațiu speră să găsească alte semnale periodice, emise de aceeași sursă. Acestea pot fi folosite drept un ceas astrofizic. De exemplu, frecvența semnalului și modul în care se schimbă, în funcție de schimbarea distanței cu Pământul, pot fi folosite pentru a măsura ritmul la care se extinde universul. Studiul a fost publicat în jurnalul Nature.

Primul semnal radio rapid din spațiu a fost descoperit în anul 2007

Astfel de semnale au atras atenția experților. Primul semnal radio rapid din spațiu a fost descoperit în anul 2007. De atunci, au fost descoperit sute de astfel de semnale, din mai multe surse din univers.

Cele mai multe astfel de semnale nu se repetă. Acum, astronomii au descoperit „bătăi de inimă” radio, care au un tipar clar.

Cea mai importantă diferență între acest semnal și emisiile radio observate în galaxia noastră e că FRB 20191221A pare să fie de 1 milion de ori mai luminos. Michilli susține că sclipirile luminoase pot proven de la un pulsar radio îndepărtat, sau de la un magnetar, ce în mod obișnuit nu sunt la fel de luminoase atunci când se rotesc. În schimb, emit aceste semnale luminoase, într-o perioadă rară de 3 secunde.

Imagine cu Telescopul James Webb, în spațiu