Un asteroid se va apropia la o distanță extrem de mică de Pământ săptămâna aceasta. E una dintre cele mai mici apropieri din istorie

Un asteroid se va apropia la o distanță extrem de mică de Pământ săptămâna aceasta, potrivit experților. Numit 2023 BU, asteroidul va avea o apropiere record de planeta noastră.

Publicat: 25 ianuarie 2023, 13:14

Potrivit experților, asteroidul de mărimea unui autobuz va avea al 4-lea cel mai apropiat zbor din istorie, de când au început să fie urmărite astfel de fenomene. Numit 2023 BU, asteroidul a fost descoperit abia weekend-ul trecut.

2023 BU se va apropia la 3.400 de kilometri de suprafața Pământului pe 27 ianuarie, la ora 00:30 GMT, scrie Daily Mail

Cei mai mulți asteroizi zboară lângă planeta noastră la distanțe de sute de mii de kilometri. 2023 BU va avea cea mai mică apropiere din ultimii 300 de ani.

Asteroidul e aproape jumătate din celebrul meteorit Chelyabinsk, ce s-a izbit de Pământ în 2013. Evenimentul va fi transmis în direct online de către Virtual Telescope Project.

2023 BU, un asteroid ce se va apropia la o distanță extrem de mică de Pământ, ocupă locul 4 în topul celor mai mici apropieri înregistrate până acum, din 35.000 de asteroizi. CNEOS, din cadrul NASA, deține date și estimări despre asteroizii care se apropie de Pământ pentru perioada 1900 – 2200.

Transmisiunea în direct a Virtual Telescope Project e singurul mod prin care asteroidul poate fi văzut. 2023 BU e atât de mic încât va avea o magnitudine de luminozitate maximă de 11.3. Ca urmare, luminozitatea va fi prea vagă pentru a fi văzută cu ochiul liber.

Asteroidul va zbura pe lângă planeta noastră cu o viteză de peste 53.000 de kilometri pe oră. Se va afla la o distanță de 10.500 de kilometri de centrul planetei și la 3.400 de kilometri de suprafață.

2023 BU, un asteroid ce se va apropia la o distanță extrem de mică de Pământ, are o lățime de 3.7 metri cu o lungime de 8.5 metri, dimensiuni similare cu cele ale unui autobuz.

Deși a fost descoperit în urmă cu abia 5 zile, experții deja au calculat orbita asteroidului. Ei susțin că nu există nicio șansă ca 2023 BU să se izbească de Pământ cu această apropiere. Chiar dacă ar exista acest risc, asteroidul s-ar dezintegra în atmosferă.

Rocile spațiale mai mici de 25 de metri au șanse mari să se dezintegreze atunci când intră în atmosfera Pământului. Astfel, nu produc daune pe Pământ.

Asteroidul va trece prin stratul superior al atmosferei Pământului

Chiar dacă, teoretic, asteroidul nu se va izbi de Pământ, va trece prin stratul superior al atmosferei planetei noastre, numit exosferă. Aceasta se extinde de la 10.000 de kilometri la aproximativ 193.000 de kilometri de suprafața planetei.

Cei mai mulți experți nu consideră exosfera ca fiind parte oficial din atmosfera Pământului, pentru ca aerul e atât de rarefiat în exosferă. Chiar și așa, 2023 BU, un asteroid descoperit recent, se va apropia la o distanță extremă de Pământ. Va trece prin orbita sateliților de deasupra Americii de Sud.

Potrivit experților, asteroidul care a ucis dinozaurii ar fi cauzat un „megatsunami” – află ce înălțime fantastică ar fi avut valurile.

Asteroidul a fost descoperit de astronomul Gennadiy Borisov, din cadrul Observatorului Astrofizic din Crimeea. În trecut Borisov a devenit cunoscut după ce a descoperit prima cometă care a venit în Sistemul Solar din spațiul interstelar. Aceasta a fost denumită 2I/Borisov.

2023 BU orbitează în jurul Soarelui la fiecare 425 de zile. Ca urmare, calea sa se intersectează ocazional cu cea a Pământului. Următoarea apropiere va avea loc pe 6 decembrie 2036, dar piatra spațială se va afla dincolo de Lună.

Sonda SLIM, pe care Japonia vrea să o reactiveze, cu Luna pe fundal