Cele mai spectaculoase ploi de meteoriți din 2023. În ce luni vor avea loc

Experții au dezvăluit cele mai spectaculoase ploi de meteoriți din 2023. În acest an, unele dintre cele mai cunoscute vor avea loc când lumina Lunii nu va fi la fel de puternică.

Publicat: 29 decembrie 2022, 13:39

De-a lungul anului, vor avea loc mai multe ploi de meteoriți spectaculoase. Acestea au loc, de obicei, în aproximativ aceleași perioade, de la an la an. Meteoriții variază în funcție de luminozitate și sunt mai vizibili pe cer în serile în care Luna nu e atât de luminoasă.

Meteoriții pe care îi vedem se află, de obicei, în atmosfera superioară a planetei, unde călătoresc cu viteze de 30-70 de kilometri/secundă, potrivit Sky and Telescope

Deși unii par mai apropiați, se află la altitudini de 80 – 120 de kilometri.

Cele mai spectaculoase ploi de meteoriți din 2023

O ploaie de meteoriți e formată din bucăți ce provin de la comete care se descompun atunci când sunt încălzite de Soare. Atunci când Pământul ajunge în zona în care se află aceste bucăți, are loc o ploaie de meteoriți.

În unele seri, în condițiile meteo potrivite, pot fi văzuți și 10 – 60 de meteoriți pe oră. Unele ploi de meteoriți pot să apară și să dispară în câteva ore, pe când altele durează câteva săptămâni.

Iată care vor fi cele mai spectaculoase ploi de meteoriți din 2023:

Quadrantidele – 4 ianuarie

În unii ani, în timpul Quadrantidele, pot fi văzuți și 1-2 meteoriți în fiecare minut, în condiții meteo potrivite. În 2023, această ploaie de meteoriți va atinge apogeul pe 4 ianuarie, dar va dura doar câteva ore.

În 2023, Quadrantidele vor putea fi văzute cel mai bine din Europa. În același timp va avea loc o Lună aproape plină, însă, motiv pentru care meteoriții nu vor fi atât de vizibili.

Liridele – 22 aprilie

După Quadrantidele, una dintre cele mai spectaculoase ploi de meteoriți din 2023, vor mai trece aproximativ 3.5 luni până la Liride. De obicei, ploile de meteoriți din aprilie nu sunt atât de puternice, cu aproximativ 1 meteorit vizibil la fiecare 5 minute.

Ca în cazul Quadrantidele, apogeul Liridelor va fi cel mai vizibil în Europa și va avea loc la o distanță îndeajuns de mare de Luna plină încât să fie mai vizibile.

Eta Aquaride – 6 mai

Această ploaie de meteoriți e produsă de Cometa lui Halley. Meteoriții din această perioadă au o viteză de 66 de kilometri, motiv pentru care au cozi mai mari, ce sunt vizibile și câteva secunde după.

Această ploaie de meteoriți poate fi admirată cel mai bine din Emisfera Sudică, dar, în 2023, va avea loc în apropiere de Luna plină.

Delta Aquaride – 30 iulie

La fel ca Eta Aquaride, și această ploaie de meteoriți se vede cel mai bine din Emisfera Sudică. Va fi activă de la jumătatea lunii iulie până la jumătatea lunii august. Apogeul va avea loc pe 30 iulie.

Perseidele – 12 august

Probabil una dintre cele mai cunoscute și spectaculoase ploi de meteoriți, nu doar din 2023, Perseidele sunt vizibile la jumătatea lunii august. Media e de 1 meteorit pe minut, în funcție de condițiile meteo.

În 2023, această ploaie va fi mai luminoasă în America de Nord și nici Luna nu va fi plină. Ca urmare, luminozitatea meteoriților va putea fi admirată mai ușor.

Orionidele – 22 octombrie

Orionidele sunt vizibile tot datorită Cometei lui Halley, deși nu sunt la fel de vizibile. La fel ca Eta Aquarid, ploaia durează mai multe seri. Apogeul va fi pe 22 octombrie, aproape de miezul nopții.

Tauridele de Sud – 12-15 octombrie

Tauridele nu sunt la fel de cunoscute precum alte ploi de meteoriți. Au loc în perioada octombrie – noiembrie, dar apogeul va avea loc în perioada 12-15 octombrie. De obicei, sunt vizibili aproximativ 10 meteoriți pe oră, dar unii dintre ei sunt foarte luminoși. Viteza lor e mai mică, însă – aproximativ 30 de kilometri pe secundă.

Leonidele – 17 noiembrie

Leonidele, unele dintre cele mai spectaculoase ploi de meteoriți din 2023, sunt produse de cometa 55P/Tempel-Tuttle. De această dată, vizibilitatea lor nu va fi afectată de lumina Lunii pline.

Geminidele – 13 – 14 decembrie

În cazul Geminidelor, pot fi vizibili aproximativ 100 de meteoriți pe oră. Pentru că Luna plină nu va avea loc în apropierea datei, meteoriții vor putea fi admirați fără probleme.

Geminidele sunt produse de 3200 Phaethon, au asteroid descoperit abia în 1983, care orbitează în jurul Soarelui la fiecare 3.3 ani.

Ursidele – 23 decembrie

Ursidele produc aproximativ 10 meteoriți vizibili pe oră, în cele mai bune condiții. Apogeul va fi atins pe 23 decembrie și se va vedea cel mai bine în America de Nord și vestul Europei.

Pietre în zăpadă, similare cu meteoritul care arată ca o piatră