Telescopul James Webb a surprins galaxia Cartwheel. Imaginile spectaculoase care au impresionat

Telescopul James Webb a surprins galaxia Cartwheel, la doar câteva săptămâni după ce au fost făcute publice primele imagini color obținute de observatorul de 10 miliarde de dolari.

Publicat: 5 august 2022, 10:54

Telescopul James Webb a impresionat cu imaginile spectaculoase surprinse de experți. Lansat pe 25 decembrie 2021, observatorul e acum complet funcțional și continuă să exploreze universul la un nivel detaliat ce nu a fost disponibil până acum.

NASA o publicat o nouă serie de imagini surprinse de James Webb, de această dată cu galaxia Cartwheel, potrivit AGERPRES.

Aceasta se află la 500 de milioane de ani-lumină distanță de Pământ.

Telescopul James Webb a surprins galaxia Cartwheel

Agenţia spaţială americană NASA a dezvăluit o rară şi uluitoare imagine a unei galaxii care se află la o distanţă de 500 de milioane de ani lumină. Aceasta e numită galaxia Cartwheel („Roata de car”). Inelele sale se disting cu o claritate fără precedent datorită noului telescop spaţial James Webb, informează AFP.

Precum Calea Lactee, astronomii cred că galaxia Cartwheel a fost cândva o galaxie în formă de spirală. Însă forma actuală s-ar datora unui eveniment spectaculos: ciocnirea cu o altă galaxie mai mică (ce nu este vizibilă în imaginea în care Telescopul James Webb a surprins galaxia Cartwheel).

Ulterior, din centrul coliziunii s-au format două inele. Acestea sunt similare ondulaţiilor în cercuri concentrice provocate de o piatră aruncată în apă. De aici numele său evocator – Roata de car.

Primul inel, situat mai aproape de centru, este foarte luminos. Al doilea, aflat la exterior, se extinde de 440 de milioane de ani. În timpul expansiunii sale, acest inel loveşte gazul din jur, declanşând formarea stelelor.

Această galaxie a fost observată anterior de telescopul spaţial Hubble. Acum, datorită capacităţilor în infraroşu ale telescopului James Webb, au fost dezvăluite detalii noi, ascunse până în prezent, ce pot fi văzute dincolo de o cantitate mare de praf. Noua observație a fost posibilă pentru că telescopul James Webb a surprins galaxia Cartwheel.

Galaxia Cartwheel se află într-o etapă de tranziție

Telescopul James Webb a uimit din nou, de această dată cu galaxia Cartwheel. Imaginea compozită, rezultată din observaţiile realizate cu două instrumente ştiinţifice ale telescopului, include de asemenea alte două galaxii mai mici, precum şi multe altele în fundal.

Galaxia Cartwheel se află încă într-o stare „de tranziţie”, a indicat NASA într-un comunicat. Telescopul James Webb a surprins galaxia Cartwheel recent. Observatorul „ne oferă o perspectivă asupra stării actuale (a galaxiei), dar ne oferă totodată o idee şi despre ce s-a întâmplat cu ea în trecut şi despre cum va evolua în viitor”.

Telescopul James Webb a costat 10 miliarde de dolari și a fost lansat în spaţiu în urmă cu şapte luni. El se află la o distanţă de circa 1.5 milioane de kilometri de Pământ. Telescopul va fi folosit pentru a investiga începutul universului, de acum miliarde de ani. El are o capacitate mult mai impresionantă decât predecesorul său, Telescopul Hubble. Printre țintele lui James Webb se numără exoplanete, dar și planete din Sistemul Solar, precum Jupiter.

Cometă mare, pe fundal negru. NASA a confirmat recent cea mai mare cometă descoperită până acum