T.rex ar fi avut sânge cald. Descoperirea care a uimit experții

Potrivit unui studiu recent, T.rex ar fi avut sânge cald. „Regele dinozaurilor” se asemăna mai mult cu păsările de azi decât cu reptilele, într-o descoperire care a uimit experții.

Publicat: 27 mai 2022, 7:23

De-a lungul anilor, paleontologii au încercat să găsească răspuns la o întrebare importantă. Ei au vrut să descopere dacă dinozaurii aveau sânge cald sau sânge rece. Un studiu realizat de experți din cadrul California Institute of Technology cred că au găsit răspunsul.

Potrivit studiului, unii dinozauri aveau sânge cald, pe când alții aveau sânge rece, scrie Daily Mail.

Echipa de cercetare susține că dinozauri prădători, precum T.rex, aveau un ritm al metabolismului mai ridicat, similar cu cel al păsărilor din ziua de azi. Ca urmare, probabil aveau sânge cald. În același timp, dinozauri precum stegozaurii aveau un ritm de metabolism scăzut, așa că probabil aveau sângele rece.

T.rex ar fi avut sânge cald

„E foarte interesant pentru noi, paleontologii – întrebarea dacă dinozaurii aveau sânge cald sau sânge rece e una dintre cele mai vechi întrebări în paleontologie. Și acum credem că avem un răspuns,” a declarat Jasmina Wiemann, conducătoarea studiului.

Cei mai mulţi dintre dinozauri aveau sânge cald, la fel ca păsările şi mamiferele, spre deosebire de animalele cu sânge rece precum reptilele, au dezvăluit autorii unui studiu publicat miercuri, scrie Agerpres.ro. Experții au realizat prima măsurătoare directă a metabolismului acestor vieţuitoare străvechi, în urma căruia au concluzionat că dinozauri precum T.rex ar fi avut sânge cald.

Studiul a fost coordonat de Jasmina Wiemann, paleobiolog la California Institute of Technology (Caltech). Cercetarea are la bază o nouă tehnică de măsurare a ratei metabolice a dinozaurilor – capacitatea lor mai mare sau mai mică de a transforma oxigenul în energie pentru a trăi.

Animalele cu sânge cald, precum păsările sau oamenii, au un metabolism ridicat. Ele absorb mult oxigen, necesar producţiei de calorii, ce le permit să îşi menţină temperatura constantă şi să rămână active.

Viețuitoarele cu cu sânge rece, precum reptilele, au o activitate mai moderată. Ele depind de condiţii externe pentru a-şi menţine temperatura corporală. Ca urmare, aceste animale stau la soare pentru a se asigura că nu le scade prea mult temperatura corpului. Potrivit studiului, dinozauri precum T.rex ar fi avut sânge cald.

Alți dinozauri aveau sânge rece

Noul studiu, publicat în revista Nature, se concentrează pe elementul cheie al metabolismului, utilizarea oxigenului. În special, pe studierea urmelor sale sub forma unor „rămăşiţe” găsite în oase.

„Acest proces lasă în urma sa o înregistrare a cantităţii de oxigen pe care un dinozaur o respira şi arată, deci, rata metabolismului său”, a explicat Jasmina Wiemann într-un comunicat despre studiul potrivit căruia T.rex ar fi avut sânge cald.

Recent, „dragonul morții” a fost descoperit în Argentina – află ce dimensiune fantastică avea reptila zburătoare.

Echipa de cercetare a folosit o tehnică de spectroscopie în infraroşu. Experții au analizat femururi provenind de la 55 de grupe de animale, inclusiv de la dinozauri. Astfel, ei au măsurat markerii moleculari care sunt asociate cu rata metabolică.

Experții au concluzionat că ordinul Ornithischia număra exemplare cu sânge rece. Printre speciile din acest ordin se numără Triceratops și stegozaurul. Ambele specii erau erbivore.

Citește lucruri inedite despre dinozauri pe care nu le știai – câte specimene T.rex existau, de fapt.

Ordinul Saurischia, în schimb, erau în principal animale cu sânge cald. Acesta e un ordin mai numeros în ce privește speciile. În această categorie sunt incluse sauropodele, Tyrannosaurus rex și velociraptor.

Dinozaur T-Rex care apare din vegetație, cu gura deschisă. El e bej cu maro. Unele lucruri inedite despre dinozauri includ și tiranozaurii